Skolplattformen i grundskolan

Ditt barn och ditt barns lärare använder Skolplattformen dagligen i den kommunala grundskolan. Där finns verktyg som underlättar planering och lärande.

Inloggning

Du som är vårdnadshavare behöver bank-id för att logga in.

Samtycke till registrering av annan ansvarig vuxen obligatoriska skolformer 2020-10, UTBF8868B (pdf)

Välj rätt supportväg

• Är du elev ska du kontakta support för elever.
  • Är du elev och behöver ett nytt lösenord ska du eller din vårdnadshavare kontakta din skola.
  • Är du vårdnadshavare och hjälper ditt barn ska du kontakta support för elever.
  • Är du vårdnadshavare och vill ha hjälp med inloggning eller något annat ärende ska du kontakta support för vårdnadshavare.

Vad innehåller Skolplattformen?

Skolplattformen är en gemensam digital plattform för samtliga skolformer i Stockholms stad. Startsidan på Skolplattformen är anpassad för dig. Lärare och andra på skolan, till exempel rektor, publicerar information där.

Skolplattformens funktioner används olika på olika skolor. Ditt barns lärare beskriver vilka verktyg som du, ditt barn och skolan använder gemensamt och var för sig.

Elevens startsida innehåller

• kalender (med schema och möjlighet att göra egna bokningar)
  • Min skola (intern webbplats för respektive skola)
  • teams
  • planering av undervisningen och bedömning av kunskapsresultat
  • närvaro och frånvaro
  • kontaktuppgifter till lärare och skolans personal
  • kontaktuppgifter till support
  • användarstöd med supportfilmer och driftsinformation.

Skolplattformens app för vårdnadshavare

För dig som är vårdnadshavare finns Skolplattformen som en app. Du kan få notiser när någon på skolan publicerar information. Bland annat får du en avisering när någon på skolan publicerat en nyhet.

Appen hittar du i App Store eller i Google Play.

Nya appar ersätter skolplattformen

Under 2024 kommer skolplattformen att ersättas av flera appar som redan används av många förskolor och skolor runt om i Sverige idag. Du som inte vill eller kan använda appar har också möjlighet att logga in via webbläsare.

• Du som är vårdnadshavare kommer att använda olika appar beroende på om du har barn i förskola, grundskola eller gymnasieskola.
  • I grundskolan ersätts skolplattformen av en app som heter Infomentor. Du får mer information när det är dags att börja använda Infomentor.

Stöd för användare

På Skolplattformens startsida finns stöd för användare. Du får veta vilka förändringar och förbättringar som gjorts.

Ditt barns lärare eller mentor (handledare) beskriver ert samarbete i Skolplattformen. Det kan skilja sig åt mellan olika lärare och mellan olika skolor. Fråga alltid ditt barns lärare först, om du har problem i skolplattformen. Som alternativ kan du kontakta supporten. Det finns en kontaktväg för elever och en för vårdnadshavare.

Självinstruerande manualer

Använd gärna självinstruerande manualer som hjälp för hur du använder Skolplattformen. Det finns skärminspelade manualer i flera steg och manualer i text.

Ändra kontaktuppgifter i Mina sidor

I e-tjänsten Mina sidor ändrar du dina kontaktuppgifter för stadens e-tjänster, till exempel Skolplattformen.