Skolgården

Gröndalsskolan, anpassad grundskola 1–6

Blommensbergsvägen 116C

På Gröndalsskolan är hela skoldagen, både skoltid och fritidstid, utifrån elevernas specifika behov och nivåer.

Anpassad grundskola
Hägersten-Älvsjö
1–6

• Ledarhund och assistanshund välkommen

Om undervisningen

Undervisningen sker både ute och inne för att väcka lust och nyfikenhet. Utepedagogik, rörelse och tematiskt arbete är hörnstenar i vårt arbete.

Samarbetet med grundskolan bygger på att ditt barn och alla elever kan vara tillsammans i både undervisning och fritidstid. Det skapar en trygg och utvecklande miljö för alla elever på Gröndalsskolan.

På Diamanten arbetar två speciallärare, en förstelärare och tio elevassistenter och lärarassistenter. Vi samarbetar med habiliteringen.

Utepedagogik, rörelse och tematiskt arbete är i fokus för att väcka nyfikenhet, lust till lärande och rörelse och för att få lära sig med hela kroppen.

Klassrummen ligger nära för att lättare kunna jobba tillsammans med grundskolan under både skol- och fritidstid.

Kommunikation

Undervisningen är planerad och anpassad utifrån elevernas individuella behov och förutsättningar. Då kommunikation är grunden till lärande och socialt samspel jobbar vi med TAKK, det vill säga bildstöd och tecken som stöd. Våra rutiner och strukturer under dagarna skapar trygghet och tydlighet.

Organisation för anpassad grundskola

Här finns en avgränsad skolgård med bland annat gunga, sandlåda, gräsyta med plats för lek och picknicbord där det pysslas, jobbas och äts mellis ibland.

Gröndalsskolan

På skolan finns också elever inom grundskolan.

Gröndalsskolan F–5