Vällingbyskolan, anpassad grundskola 7–9

Offerdalsgatan 1-5

Vårt mål är att ge alla elever en individuell och anpassad undervisning utifrån sina behov och förutsättningar. Hos oss får ditt barn en varierad, trygg och motiverande lärmiljö.

Anpassad grundskola
Hässelby-Vällingby
7–9

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga

Om undervisningen

På vår skola får ditt barn undervisning i små grupper och individuellt. Vi jobbar systematiskt för att ge ditt barn bästa möjliga stöd. Vi använder olika metoder och material för att anpassa undervisningen för varje elevs behov. Vi erbjuder praktiska och kreativa aktiviteter, sociala aktiviteter och moderna verktyg för att göra lärandet stimulerande för ditt barn.

Lärmiljön

I vår skola får ditt barn lära sig i en trygg och motiverande miljö med både vanliga lektioner och praktiska övningar. Vi har grupprum som vi kan använda vid behov. Ditt barn kan också arbeta i sin egen takt vid en bänk med skärmar för att fokusera, både i klassrummet och utanför klassrummet.

Kommunikation

I vår skola är kommunikation en viktig del. Vi arbetar för att skapa en effektiv och inkluderande miljö för kommunikation där alla elever kan uttrycka sina tankar och behov. Vi använder olika sätt att kommunicera så att alla elever ska kunna kommunicera utifrån sina egna förutsättningar, som

• bildstöd
  • AKK – Alternativ Kompletterande Kommunikation
  • tecken som stöd
  • tydligt tal.

Vi använder modern teknik, som appar, för eleverna ska få nya möjligheter att kommunicera.

Samspel med andra barn

Ditt barn bemöts med respekt. I situationer som kan uppstå mellan barn använder vi en metodik där vi tränar ditt barn att kontrollera sina impulser, som kallas lågaffektivt bemötande.

Organisation för anpassad grundskola

Vällingbyskolans organisation är föränderlig. Det är ditt barns och andra elevers behov som styr hur vi organiserar verksamheten. Vi har klasser både i ämnesområde och i ämne.

Ditt barn får en mindre skolmiljö med flera lärare och elevassistenter som ger ditt barn det stöd hen behöver. Varje elev får en individuell studieplan. Vi har tillgång till flera kompetenser såsom specialpedagog, speciallärare, kurator, skolsköterska, skolläkare och psykolog.

Vi samarbetar med Bup, habiliteringen och socialtjänsten för att vi ska möta ditt barns individuella behov och förutsättningar, utifrån en helhetssyn.

Våra lokaler

Vi har en egen byggnad där undervisningen i ämne och ämnesområde sker. Men vi använder också ämnessalar som slöjd, idrott, hemkunskap, bild och musik i grundskolans lokaler.

I skolrestaurangen äter vi i en mindre matsal i anslutning till den större matsalen som övriga skolan använder. Vi hämtar vår mat på samma ställe som övriga elever. Det finns möjlighet till specialkost om ditt barn behöver det.

Korttidstillsyn

När ditt barn har fyllt 12 år kan ditt barn vara i skolan efter skoldagens slut och på skolloven. Det är samma personal som är elevassistenter under skoltiden som arbetar på skolans korttidstillsyn. Du ansöker om korttidstillsyn för ditt barn hos din LSS-handläggare.

Om skolan

Vällingbyskolan är en F–9-skola som ligger nära Vällingby centrum och fina grönområden. Skolan har flera hus runt en skolgård och den anpassade grundskolan har sina lokaler i hus H som ligger precis intill grundskolan.

Vällingbyskolan F–9