Internationella engelska skolan Liljeholmen, 4–9

Tellusborgsvägen 83- 87

Internationella Engelska Skolan är en tvåspråkig svensk skola med internationell profil. Vi är övertygade om att alla barn kan lyckas i skolan, oavsett bakgrund. Därför lägger vi stor vikt vid att skapa en lugn och trygg studiemiljö.

Hägersten-Älvsjö
4–9

Om oss

Internationella Engelska Skolan grundades 1993 och tre starka övertygelser har präglat verksamheten i våra skolor sedan dess:

• Att behärska engelska: Engelska är ett världsspråk och att behärska både engelska och svenska tidigt ger fördelar längre fram i livet, därför sker upp till hälften av undervisningen på engelska.
  • Vi har höga akademiska förväntningar eftersom vi är övertygade om att alla barn kan lyckas i skolan oavsett bakgrund – därför stöttar och utmanar vi varje elev så att de kan nå sin fulla potential.
  • Vi tror på en lugn och trygg skolmiljö med tydliga strukturer eftersom det är en förutsättning för att lära sig.

Vi jobbar mycket med att skapa en trygg och välstrukturerad vardag - både i och utanför klassrummet. Vi visar ömsesidig respekt och tolererar inte någon form av kränkande behandling. Varje morgon står rektorn eller någon från ledningsgruppen vid entrén och välkomnar alla, oavsett väder. Inför varje lektion ställer sig eleverna på led utanför klassrummet, vilket skapar lugn och ro redan innan lektionen börjar. Mobiltelefoner är självklart inlåsta under hela skoldagen.

Våra elever i årskurs 4 till 6 erbjuds att delta i vår öppna fritidsverksamhet, Junior Club, efter skoldagen. Här får eleverna en möjlighet att umgås och skaffa vänner från andra klasser eller göra sina läxor med stöd av personalen. Här finns också ett brett utbud av aktiviteter som varierar från vecka till vecka, till exempel idrottsaktiviteter, skapande, brädspel och mycket annat.

Vi tror att alla barn kan lyckas i skolan, oavsett bakgrund. Vi har därför samma höga akademiska förväntningar på alla barn, men också tydliga regler och rutiner. I våra klassrum respekterar vi skolan, kunskap och varandra.

Bra och engagerade lärare är den enskilt viktigaste faktorn när det gäller att hjälpa elever att nå sin fulla potential. Vi är noga med att rekrytera kompetenta lärare som står bakom våra löften, både från Sverige och engelsktalande länder runt om i världen.

Vi har en inhägnad skolgård med bland annat basketplan, konstgräsplan, pingisbord, klätterställning, öppna ytor, delar med tak samt ett uppehållsrum för elever där de kan spela spel och umgås innan skolan börjar och på raster.

En hälsosam och näringsrik lunch är en förutsättning för en produktiv skoldag. Vi erbjuder alltid flera rätter, däribland minst ett vegetariskt alternativ. Vi erbjuder självklart special- och behovskost när det finns diagnos eller intyg från vården. Skollunchen är självklart kostnadsfri. På vårt öppna fritids, Junior Club, erbjuds även mellanmål efter skolan.

Sommaren 2024 flyttar IES Liljeholmen till nybyggda lokaler i Midsommarkransen, endast 1,2 km norrut på samma gata. Den helt nya byggnaden på över 10,000 kvadratmeter innebär också att skolan växer till en F-9-skola med fritidshem lagom till skolstarten i augusti 2024.

Förutom moderna, miljöklassade lokaler och en stor skolgård med plats för sport, lek och umgänge så kommer det också att finnas tre stora idrottshallar på området. För att ställa ditt barn i kö, gå in på vår hemsida.