En gul entrédörr med glasfönster. På dörren står det Västerholm kunskapens resa.

Västerholms friskola, F–9

Vårbergsvägen 41

Välkommen till Västerholm, en fristående grundskola F–9 i Skärholmen. Hos oss undervisar hängivna pedagoger i rymliga lokaler med tillgång till en stor skolgård. På Västerholm arbetar vi för att alla elever ska utvecklas så långt som möjligt.

Skärholmen

• Bemannad reception
  • Tillgänglig hiss

Västerholmsskolan har funnits i Skärholmen i över 50 år och varit fristående sedan år 2000. Vår vision är ”en skola för alla” där tanken är att alla elever oavsett förutsättningar ska nå sin fulla potential. Skolan jobbar efter värdeorden trygghet, ansvar och kunskap, TAK. Vårt fokus är att skapa en trygg miljö som präglas av studiero där kunskapsinlärning står i centrum.

Från förskoleklass till årskurs 3 går man på lågstadiegården, och när skoldagen är slut finns fritids i samma lokaler. Skolgården är stor och erbjuder alla möjligheter till aktivitet på rast och fritids.

Mellanstadiet har en egen byggnad där barnen finns från årskurs 4 till 6. I byggnaden finns också rejäla utrymmen och massor med aktiviteter för eftermiddagsverksamheten.

På högstadiet har vi skapat möjligheter för att elever och vuxna ska kunna mötas även utanför lektionstid. Eleverna kan umgås och spela spel på Café Nian, som drivs av elevkåren.

Skolans boksamlingar har fått en gemensam placering i biblioteket i högstadiets byggnad, dit alla skolans barn är välkomna att låna böcker. Biblioteket är bemannat på heltid med en utbildad bibliotekarie.

Vid sidan av kunskap och trygghet vill vi också satsa extra på skolans miljö. En miljö som präglas av omtanke och är välordnad och prydlig tror vi skapar goda förutsättningar för inlärningen.

Skolan har en inbjudande matsal som flertalet gånger omnämnts i White Guide Junior som en av Sveriges bästa skolmatsalar. Här serveras elever och personal en varierad lunch med flera rätter och ett vegetariskt alternativ varje dag. Alla elever med behov av specialkost får detta tillgodosett av våra duktiga kockar.