Viktor Rydbergs skola Vasastan, 7–9

Norrtullsgatan 41A

Viktor Rydbergs skola Vasastan har sina lokaler i kvarteret Heimdall, Vasastan, med huvudentré via Enkehusparken och i nära anslutning till Viktor Rydberg gymnasium Odenplan. Skolan öppnade hösten 2014 och tar emot 380 elever i årskurs 7–9

Norra innerstaden
7–9

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Hörselteknisk utrustning

Inriktning

Att, med eleven i centrum, förmedla kunskap med en pedagogik som utgår från elevens förutsättningar. Undervisningen kännetecknas av en omväxlande och varierad pedagogik, ”Hjärnan vill ha roligt!” Att akademiska prestationer och kreativitet går hand i hand är en tanke som genomsyrar undervisningen på VRS. Vi erbjuder möjlighet till kunskapsfördjupning och utökade timmar inom musik via vår musikprofil.

På Viktor Rydbergsskolan Vasastan lägger du en gedigen grund för fortsatta studier på gymnasiet, samtidigt som du utvecklar din sociala och kreativa förmåga. Skolan präglas av ett nära samarbete mellan elever, föräldrar och personal samt våra övriga skolor i stiftelsen.

Vi har en aktiv föräldraförening och tillsammans samarbetar vi kring flera olika event under året, exempelvis Nobel, skidresa och sommarfest. På eftermiddagarna erbjuder vi ”läxworkshop” med pedagoger samt resurspersonal, då finns möjlighet att få hjälp med läxor och annat skolarbete.

Vi har ett aktivt elevråd och skolidrottsförening som anordnar aktiviteter utöver schema, samt exempelvis deltagande i skoldistriktsmästerskapet.

Viktor Rydbergs skolor drivs av en svensk stiftelse, som äger sig själv. Det finns det ingen ägare som tar ut vinst och eventuellt överskott som uppstår stannar i verksamheten.

Stiftelsens skolor är friskolor, vilket innebär att de är kommunalt finansierade, att inga avgifter förekommer, att de följer svensk läroplan och att verksamheten regelbundet granskas av Skolinspektionen.

Antagning till Viktor Rydbergs skola Vasastan sker genom anmälan till vår kö. Din plats i kön baseras på anmälningsdatum och tid. Vi har syskonförtur gällande syskon folkbokförda på samma adress och som är placerad på skolan under det år syskonet antas. Antagning till musikprofil sker via färdighetsprov. Besked om antagning för årskurs 7 skickas ut digitalt.