E-tjänster för grundskola

I Stockholms stad finns olika e-tjänster för kontakt med staden. Du kan hantera sådant som gäller grundskola och fritidshem i flera e-tjänster. Du behöver bank-id för att använda e-tjänsterna.

I e-tjänsten Söka skola ansöker du till kommunala och vissa fristående skolor. Du ser i e-tjänsten vilka skolor som är anslutna. Du kan

• ansöka till skola
  • ändra i din ansökan
  • få antagningsbesked om placering
  • bekräfta plats och signera.

E-tjänsten är öppen 15 januari–15 februari. Från och med den 25 mars kan du se antagningsbesked i e-tjänsten. Du behöver svara på antagningsbeskedet senast den 7 april.

Om du har frågor om placeringen får du hjälp av kontaktcenter.

Det finns flera guider som hjälper dig att använda e-tjänsten Söka skola. Se till exempel hur du anger e-postadress, loggar in eller svarar på antagningsbesked.

Mina sidor ändrar du dina kontaktuppgifter för stadens e-tjänster, till exempel Skolplattformen. Aktuella uppgifter är avgörande för att du ska kunna använda stadens e-tjänster, som Skolplattformen.

I skolplattformen kan du

• få information om ditt barns undervisning och undervisningsmaterial
  • få information om ditt barns planering av undervisningen
  • se ditt barns dokumentation om kunskapsutvecklingen
  • följa ditt barns registrerade närvaro och frånvaro
  • se ditt barns schema
  • få aktuell information från ditt barns mentor (handledare) eller klasslärare och från ditt barns skola.

Vårdnadshavare behöver bank-id för att logga in.

Skolplattformen i Stockholms stads grundskolor

Du kan använda Skolplattformen i din mobiltelefon med en app. Du som vårdnadshavare behöver mobilt bank-id för att logga in.

Nya appar ersätter skolplattformen

Under 2024 kommer skolplattformen att ersättas av flera appar som redan används av många förskolor och skolor runt om i Sverige idag. Du som inte vill eller kan använda appar har också möjlighet att logga in via webbläsare.

• Du som är vårdnadshavare kommer att använda olika appar beroende på om du har barn i förskola, grundskola eller gymnasieskola.
  • I grundskolan ersätts skolplattformen av en app som heter Infomentor. Du får mer information när det är dags att börja använda Infomentor.

Anmäl frånvaro

Du anmäler till skolan att ditt barn är frånvarande med ett sms i appen Anmäl frånvaro. Du måste registrera ditt mobiltelefonnummer i Mina sidor för att använda appen.

Ansök om fritidshem

I den här e-tjänsten kan du

• följa ditt ärende
      • tacka ja eller nej till en fritidshemsplats
      • registrera eller ändra dina inkomstuppgifter.

Tjänsten hette innan 1 april 2019 Min barnomsorg.

Mina fakturor

I e-tjänsten Mina fakturor kan du se alla dina fakturor från Stockholms stad.

I e-tjänsten Färdighetsprov ansöker du till Adolf Fredriks musikklasser för att få en provtid att göra färdighetsprov. Du kan söka både till Adolf Fredriks musikklasser Farsta och Adolf Fredriks musikklasser Norrmalm.