Skolbyggnad

Skarpatorpsskolan, anpassad grundskola 1–9

Segelflygsgatan 41

Vi välkomnar ditt barn till en skola anpassad för att möta ditt barns behov. Med en tydliggörande pedagogik förklarar vi allt det ditt barn möter under skoldagen.

Anpassad grundskola
Skarpnäck
1–9

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Bemannad reception

Om undervisningen

Skarpatorpsskolans anpassade skola finns i egna lokaler strax intill grundskolan. Lokalerna ligger i markplan. Fritids och skola är i samma lokaler med samma personal under hela ditt barns vistelsetid.

Skola, fritids och korttidstillsyn samverkar så att ditt barn får en sammanhållande skoldag. Mycket av verksamheten är också individanpassad.

Kommunikation

Vi arbetar efter en modell som kallas tydliggörande pedagogik. Vi använder olika visuella strategier för att komplettera och ibland ersätta tal. Till exempel använder vi bilder och tidshjälpmedel för återkommande instruktioner och aktiviteter.

Organisation för anpassad grundskola

Våra lokaler

Den anpassade skolans lokaler är fristående med egen entré. Varje klass disponerar

• två klassrum
  • två kapprum
  • toaletter till varje klass.

Gemensamma lokaler är

• rörelserum
  • lekrum
  • målarrum
  • kök.

Två små rum används till elev som ibland behöver eget rum, som arbetsstudio eller för avkoppling och vila.

Den anpassade skolan har en inhägnad gård med bärbuskar och blomrabatter, lekutrustning och sandlåda. Här finns redskap att låna som

• cyklar
  • bollar
  • sandredskap
  • en minipool och vattenleksaker.

Fritidshem och skola delar lokaler.

Skarpatorpsskolan har eget tillagningskök. Ditt barn kan antingen äta i matsalen tillsammans med elever i grundskolan eller i den anpassade skolans lokaler.

Skarpatorpsskolan F-9