Bobergsskolan, F–9

Småviltsgatan 6

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

I en nybyggd skolbyggnad i Norra Djurgårdsstaden har vi en verksamhet med engagemang och höga förväntningar. Istället för klasser arbetar vi i flexibla undervisningsgrupper. Det är Bobergsmodellen.

Norra innerstaden

Vi arbetar enligt Bobergsmodellen. I stället för klasser tillhör ditt barn olika undervisningsgrupper. Grupperna är sammansatta av elever i samma årskurs och blandas flera gånger varje läsår. Ämneslärare undervisar från förskoleklass. Ditt barn undervisas av flera lärare.

Vi har höga förväntningar med fokus på undervisning och kunskap. Vår värdegrund är att göra varandra bättre!

Se en film där vi presenterar Bobergsskolan

På Bobergsskolan är möbler och inredning valda för att skapa innovativa lärmiljöer som utgår från elevens behov. Alla elever ska bli utmanade utifrån sin nivå. Vi arbetar för att eleven ska äga sitt lärande och lära sig att ta ansvar.

Social lärmiljö innebär att vi arbetar systematiskt med värdegrund, socialt klimat, trygghet och gemenskap i skolan.

Vi är en mobilfri skola där eleverna lämnar in sina mobiler innan första lektionen och får tillbaka den efter sista lektionen.

Bobergsskolan ligger mitt i Norra Djurgårdsstaden nära både Hjorthagens idrottsplats och skog och natur. Skolgården är kreativt utformad och utrustad med många olika lekredskap.

All mat lagas från grunden i vårt tillagningskök. Ditt barn kan varje dag välja mellan minst två rätter, varav minst en är vegetarisk. Ett stort salladsbord kompletterar huvudrätterna.

Vi har en hög andel ekologisk kost och vi arbetar med både återvinning och miljötänk i vårt kök. Vår mat uppskattas av både elever och personal.

Bobergsskolan har ett åldersintegrerat fritidshem. Där arbetar vi varje dag med styrda aktiviteter som planeras utifrån fritidshemmets kapitel i läroplanen.

Vi ser skoldagen som en helhet, vilket innebär att det ditt barn arbetar med i skolan också förstärks under fritidstiden. Denna struktur har även skapat större trygghet.

Bobergsskolan blev utnämnd till årets skol- och förskolebyggnad 2020. Vi vann över tre andra skolor som var nominerade till utmärkelsen. Juryn lovordade bland annat projektet för en fin balans mellan det historiska och det moderna, med en spännande, rik och mångfaldig värld av olika utrymmen och inspirerande detaljer. En offentlig omröstning slog till slut fast att Bobergsskolan förtjänade att ta hem titeln.

De konstnärliga gestaltningarna har skapats av Åsa Stjerna, Helene Billgren och Anders Sletvold Moe. De olikartade verken håller sig till varsitt formspråk och är helt oberoende av varandra. Naturen är temat som binder dem samman.

Följ oss på sociala medier

Bobergsskolan på Instagram

Synpunkter och klagomål – Bobergsskolan