Hjorthagens skola, F–3

Jägmästargatan 25

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

På Hjorthagens skola utgår vi från elevernas olikheter i undervisningen. Med närhet till grönområden, en stor skolgård och en skolbyggnad med anpassad inredning, har ditt barn en trygg och tillgänglig skoldag

Norra innerstaden

Från och med hösten 2027 är skolan en F–6 skola.

Hjorthagens skola är en återöppnad skolverksamhet i en vacker gammal skolbyggnad. Skolan växer underifrån och ska på sikt rymma förskoleklass till årskurs 6.

Med vårt engagemang och höga förväntningar bidrar vi till en bättre arbetsmiljö, studiemotivation och nyfikna elever med höga resultat.

Våra fysiska lärmiljöer är klassrum och andra salar där undervisning bedrivs. Ljud- och ljusmiljö, synintryck, möbler och inredning är valda och anpassade utifrån att eleverna är olika och tillgodogör sig undervisning på olika sätt.

Vår pedagogiska lärmiljö utgår också ifrån elevernas olikheter där undervisningen görs tillgänglig. Social lärmiljö innebär att vi arbetar systematiskt med värdegrund, socialt klimat, trygghet och gemenskap i skolan.

Vi har en stor fantastisk skolgård med närhet till natur och skog där eleverna leker på rasterna. Bredvid skolan ligger Hjorthagens idrottsplats med stora fotbollsplaner. Ropstens tunnelbanestation ligger någon minut från skolan.

Vi får vår mat från Bobergsskolan där maten lagas från grunden. Vi serverar alltid minst två rätter varje dag och minst en är vegetarisk. Ett salladsbord kompletterar huvudrätterna varje dag.

Vi har en hög andel ekologisk kost och vi arbetar både med återvinning och miljötänk i vårt kök. Vår mat uppskattas verkligen av både elever och personal!

Hjorthagens skola har ett åldersintegrerat fritidshem. Varje dag arbetar vi med styrda aktiviteter som planeras utifrån fritidshemmets kapitel i läroplanen.

Ditt barn arbetar och utvecklar sina olika förmågor. Det ditt barn arbetar med i skolan, förstärks även under fritidstiden, vilket gör skolan till en helhet. Det ger även resultat i trygghetsarbetet då vi möter fler elever under eftermiddagarna.

Aktivitetsplaneringarna utvärderas av eleverna.

Skolan ligger centralt i Hjorthagen. Den är byggd 1925 och uppförd i nationalromantisk stil.

Synpunkter och klagomål – Hjorthagens skola

Vi är så glada att Hjorthagens skola har öppnat upp att vi får möjlighet att ha vårt barn där. Fantastiska pedagoger och en superfin skolgård.

Vårdnadshavare förskoleklass