Mariehällsskolan, F–6

Tappvägen 23

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

Mariehällsskolan är en nästintill nybyggd skola som öppnades 2014. Här arbetar cirka 90 mycket engagerade medarbetare som har ett genuint fokus på ditt barns lärande.

Visa alla

Bromma

Från förskoleklass till och med årskurs 6

Antalet klasser per årskurs varierar mellan två till fyra klasser. Efter skoltid erbjuds ditt barn fritidshemsundervisning och fritidsaktiviteter för lågstadiet genom de olika fritidshemmen på lågstadiet. Mellanstadiets elever har aktiviteter på fritidsklubben.

Vi arbetar medvetet för en skola med god sammanhållning där alla ska känna sig välkomna. Vårt fokus är att göra undervisning och utbildning tillgänglig för alla elever genom målmedveten undervisning och ett förebyggande elevhälsoarbete.

Vi använder digitala arbetssätt för att stärka god undervisning, vår digitala lärmiljö är en 1:1-skola.

Vi tar tillvara varandras kompetenser, olikheter och styrkor. Vi tror på att alla elever vill och kan lära.

Skolgården är öppen och bjuder in till lek och rörelse. I skolans närmiljö finns även skog och konstgräsplan som används mycket vid undervisning ute och i fritidsaktiviteter.

Vår restaurang serverar skolmåltider i världsklass!

Vid varje lunch serveras minst två rätter och vegetariska alternativ finns. Köket arbetar mycket med säsongens råvaror och en hög andel ekologiska livsmedel.

Vi arbetar aktivt med att minska matsvinnet både i kök och från gästens tallrik. En stor varierad salladsbuffé tillsammans med huvudrätterna skapar förutsättningar för ditt barn att lämna restaurangen mätt och belåten.

Fritidshemmet och klubben har styrda aktiviteter, som till exempel

• fritidsgympa
  • programmering
  • musikaktivitet, kör, dans
  • skapande i bild- och slöjdsal.

Utomhus kan ditt barn vara med på aktiviteter med mer fokus på lek och rörelse.

Bra att veta

Skolan har ett inredningstema utifrån arkitekten Roland Perssons projekt ”Expeditionen”, med en landad luftballong på taket, rakt genom skolan ned till skolans expedition. Temat fortgår sedan med rekvisita vid varje hemvist från ballongfararen.

Mariehällsskolan är en miljöbyggnad som snart även kommer att ha solcellsenergi från taket.

Vår vision

”Kunskap ger självständighet, framtidstro och förståelse för att olikhet är en styrka”.

Synpunkter och klagomål – Mariehällsskolan