Nybohovsskolan, F–6

Nybohovsbacken 57–59

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

På Nybohovsskolan går lärande, trygghet och glädje hand i hand. Ditt barn är delaktig i beslut och har inflytande över sin skolsituation.

Hägersten-Älvsjö

Ditt barn får verktyg för att utvecklas så långt som möjligt, såväl socialt som när det gäller kunskap. Vi bemöter eleverna med respekt och stärker eleverna utifrån vars och ens styrkor.

Vi har tydliga mål för

• undervisning
  • lärande
  • trygghet
  • god lärmiljö
  • fysisk hälsa.

Målen styr skolans arbetssätt och aktiviteter.

Eleverna är delaktiga i de beslut som fattas och de har inflytande över sin skolsituation, trygghetsarbetet och undervisningen.

I förskoleklassen arbetar förskollärare och fritidspedagog tillsammans för att lära eleverna att samarbeta i grupp och individuellt. Där ligger fokus på lärande, kunskapsutveckling och social utveckling.

Nybohovsskolan ligger i en växande del av Liljeholmen omringad av skog. Med närhet till god kollektivtrafik tar du dig lätt fram till oss.

På skolgården finns

• flera lek- och klätterställningar
  • fotbollsplan
  • interaktiv fotbollsvägg.

Skolgården omringas av träd med goda möjligheter för lärande och utveckling.

För de äldre eleverna finns en större fotbollsplan bredvid skolan. På gångavstånd finns sjön Trekanten och Vinterviken, perfekta platser för både undervisning och friluftsaktiviteter.

När det är full fart hela dagen är det viktigt att ditt barn får tillbaka energi genom en god lunch och mellanmål.

Det finns ett vegetariskt alternativ varje dag. På onsdagar har vi en helt vegetarisk meny och våra ekologiska mellanmål är prioriterade. Vi har också ett fräscht salladsbord, där det finns grönsaker av olika sorter och färger.

Fritidshemmet har inne- och utemiljöer som bidrar till kreativa och varierande aktiviteter. Eleverna utvecklar sina förmågor genom lek och skapande i åldersblandade grupper. Våra aktivitetsplaneringar presenteras för elever och vårdnadshavare.

Fritidsklubben har rymliga lokaler där möjligheterna till lustfyllda eftermiddagar är oändliga. Böcker, sällskapsspel, biljard och massor av andra aktiviteter erbjuds.

Ditt barn får läxhjälp och studiestöd på fritidshemmet och fritidsklubben.

Skolans klassrum är ljusa och modernt utrustade med interaktiva, digitala verktyg. Alla våra elever har tillgång till Ipads och bärbara datorer. Vi använder Skolplattformen som intern och extern kommunikationskanal och har en välgrundad kommunikations- och IT-plan.

Skolbiblioteket är under uppbyggnad med böcker och utrustning för lärande och medie- och informationsteknik.

Traditioner är viktiga och vi har återkommande dagar för olika aktiviteter under hela läsåret

• Festlig uppstartsdag.
  • FN-dagen.
  • Årskurs 3 ansvarar för luciatåget tillsammans med musikläraren.
  • Pysseldag inför julen.
  • Julavslutning med sång.
  • Fritidshemmens dag.
  • Friidrottsdagar under läsåret.
  • Avslutningslunch för årskurs 6 i juni.
  • Avslutning med program för hela skolan.

Synpunkter och klagomål – Nybohovsskolan

Både elever och personal längtar efter nästa skoldag.