Olaus Petri skola, F–3

Olaus Petrigatan 1–3

Kontakt Visa på karta

Olaus Petri skola är en läsande skola med läsning på schemat varje dag. I den nära naturen får ditt barn tid för praktisk inlärning och pedagogiska utflykter.

Norra innerstaden

Vi är en läsande skola med läsning på schemat varje dag. Vi har ett eget skolbibliotek och en skolbibliotekarie som besöker skolan varje vecka. Det finns även stor tillgång till digitala verktyg.

Vi har två klasser i varje årskurs, F–3.

Gärdesskolan

Olaus Petri skola är en del av Gärdesskolan.

Gärdesskolan F-9

Vi strävar efter att skapa inspirerande lärandesituationer med en stor del praktiska inslag i undervisningen. Vi utnyttjar närheten till naturen för praktisk inlärning och pedagogiska utflykter i närområdet.

Vårt värdegrundsarbete ligger oss varmt om hjärtat och fokuserar på samarbete och gruppstärkande aktiviteter för att skapa en trygg miljö och ett tillåtande klimat, både i klasserna och på skolan i helhet.

Vår underbara skolgård bjuder in till lek och rörelse. Vi har en organiserad och aktiv rastverksamhet varje dag för ditt barn.

Varje dag serverar vår skolrestaurang näringsrika och tilltalande måltider från Gärdesskolans tillagningskök. Tre rätter, en huvudrätt, en vegetarisk rätt och en soppa serveras varje dag.

Miljö och hållbarhet genomsyrar hela verksamheten. Minst 50 procent av råvarorna är ekologiska. Vi lagar allergi- och intoleranskost för elever som behöver det.

Ditt barn har inflytande på skolrestaurangen via ett matråd där de har möjlighet att framföra önskemål om miljön i skolrestaurangen och om maten.

Fritidspersonalen samarbetar med lärarna i klasserna under skoldagen och tar vid när skoldagen slutar.

Undervisningen i fritidshemmet stimulerar ditt barn utveckling och lärande och erbjuder en meningsfull fritid. Verksamheten utgår från ditt barns behov, intressen och erfarenheter och inspirerar även till nya upptäckter.

Vi arbetar med arbetssättet PAX som främjar självkontroll och samarbete för att skapa en god studiemiljö i klassrummet. PAX är en del av värdegrundsarbetet i klasserna.

Vi har en väl utarbetad fadderverksamhet där de äldre eleverna tar hand om de yngre.

Vi värnar om våra traditioner, som till exempel sångsamling, OP-dagen och basarer. Sommaravslutningen firas traditionsenligt i Oscarskyrkan.

Synpunkter och klagomål – Olaus Petri skola