Östermalmsskolan, F–6

Banérgatan 38–40

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

På Östermalmsskolan jobbar vi för att ditt barn, andra elever och lärare har ett självledarskap som grundar sig i att vilja, att våga, att kunna – vår ambition.

Norra innerstaden

Från förskoleklass till årskurs 6

Östermalmsskolan strävar efter en kultur som utstrålar ett lustfyllt, utvecklande och stimulerande arbete tillsammans med kompetenta pedagoger och elever under skol- och fritidstid. Vi jobbar med ett aktivt elevinflytande och atmosfären på skolan präglas av hög trivsel, värme och trygghet.

Här ges eleverna likvärdig tillgång till it och därmed bättre möjlighet till kunskap som förbereder dem till det digitaliserade samhället.

Se en film om Östermalmsskolan

Personal

Som pedagog på Östermalmsskolan är man en tydlig ledare, har en förmåga att skapa ett bra klimat samt har en utvecklings benägen syn på heldags lärandet där du lyckas få med dig eleverna.

För oss är det viktigt att skolan känns och är meningsfull på riktigt, både för elever och personal. På Östermalmsskolan tillhör alla medarbetare ett arbetslag. Vår styrka är vårt arbetslagsöverskridande kollegiala och kollektiva lärande.

På skolan finns flera skolutvecklingsgrupper (till exempel IKT) som driver lärande genom att organiserar föreläsningar, workshops, teachmeets med mera för skolans personal.

Östermalmsskolan ligger vackert belägen nära Gustav Adolfsparken som förlänger skolgården. På skolgården finns en fotbollsplan samt en basketplan. En klätterställning som inbjuder till lek finns precis vid huset.

Vi har ett mottagningskök vilket innebär maten levereras till oss, förutom salladsbordet som tillreds i vårt kök. Lunchen består av tre olika rätter

• en soppa
  • en huvudrätt innehållande fisk eller kött
  • en vegetarisk rätt.

Varje dag serveras också en salladsbuffé och tillbehör till rätterna samt bröd och smör.

En stor del av kosten är ekologisk. Vi köper in ekologiska samt rättvise- och hållbarhetsmärkta alternativ så långt det är möjligt.

Matsalen är ljus med stora fönster.

Fritidshemmet är åldersintegrerat och samverkar per våningsplan.

• Årskurs 1 och 2.
  • Förskoleklass och årskurs 3.
  • Klubbens verksamhet vänder sig till elever i årskurs 4-6 och håller till i egna lokaler på plan 2.

Vi har öppningsfritids för de som behöver extra omsorg innan skolan börjar samt stängningsfritids för de som har extra behov av omsorg efter att ordinarie verksamhet stängt.

Östermalmsskolan har ett samarbete med Djurgårdens Skol IF för att fokusera på rörelse och hälsa.