Sjöviksskolan, F–9

Årsta Skolgränd 9

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

På Sjöviksskolan ställer vi ditt barn och alla elever i centrum. Här får ditt barn lära sig läsa och skriva med beprövade modeller och metoder. I vår levande verkstad stärks ditt barns självförtroende.

Hägersten-Älvsjö

Från förskoleklass till årskurs 9

Sjöviksskolan är en skola som kännetecknas av att vara

• en stolt skola
  • en skola som välkomnar olikheter
  • en skola som präglas av närhet och nybyggaranda.

Bygget av en ny skola innebär kontinuerliga förändringar. Vi arbetar ständigt för att upprätthålla och skapa goda strukturer kring eleverna – allt för att ditt barn ska ha en så bra och utvecklande tid som möjligt hos oss. Vi har också satt upp en rad mål för vad vi vill att våra elever ska uppnå.

Vi vill att Sjöviksskolans elever ska

• nå höga skolresultat
  • vara vana att använda estetiska uttryckssätt
  • vara trygga och kunna vara goda föredömen
  • kunna göra sina röster hörda
  • bli modiga.

Sjöviksskolan har präglats av att personalgruppen hela tiden utvidgas. Vi repeterar och förstärker vår syn på lärande och värderingar. En grund för vår utveckling och våra ställningstaganden när vi hela tiden bygger vidare. Det är en utmaning att hela tiden växa. Men det är också en erfarenhet som har stärkt oss.

I förskoleklass arbetar ditt barn enligt Bornholmsmodellen och att skriva sig till läsning (ASL). Vi har digitala enheter i undervisningen.

Vi har levande verkstad som en metod i vår bildundervisning. Metoden bygger bland annat på att stärka elevers självförtroende, hjälpa dem undvika konventionella tankemönster och att bereda väg för egna erfarenheter.

Sjöviksskolan ligger i nybyggda lokaler i Årstaberg.

Skolan har ett eget storkök och all skolans mat lagas på plats. Matsalen ligger under skolgården och har stora fönster mot parken utanför.

På skolans södra sida finns en kvarterspark och skolans innergård vetter mot ett skogsområde på den östra sidan. Skogsområdet är en del av Årstabergsparken och kallas för Kråkberget. Kråkberget anslutet i sin tur till ytterligare en park i sin norra del samt Årstaskogen på andra sidan järnvägsspåren.

Sjöviksskolans läge präglas av både närheten till naturen och knutpunkten Årstaberg med både tvärbana, pendeltåg och bussar.

Synpunkter och klagomål – Sjöviksskolan