Sofia skola, F–9

Skånegatan 117

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

Sofia skola är en riktig pärla, en sol på Södermalm, som lyst i mer än hundra år. Vi vill ge ditt barn den bästa utbildningen. Allt vi gör ska stärka ditt barns utveckling och måluppfyllelse.

Södermalm

Vi erbjuder fritidshemsverksamhet för eleverna från förskoleklass till och med årskurs 3 och fritidsklubb för eleverna i årskurs 4–6.

Sofia Distans ingår i skolans verksamhet och ger distansutbildning i årskurs 6–9 för elever som inte bor i Sverige.

Äldre elever har sina undervisningslokaler högre upp i skolbyggnaden. Vi har specialsalar och biblioteket som är öppet under skoltid.

Vi har en god stämning på skolan och elevhälsoteamet samarbetar nära arbetslagen för trygghet och hög måluppfyllelse.

Klassråd och elevråd ger värdefulla bidrag till en god lärmiljö.

På rasterna kan ditt barn vara med på aktiviteter på skolgården och låna material i vår bod.

Skolan ligger direkt i anslutning till Tengdalsparken och Vitabergsparken med stora möjligheter till utomhuslaborationer, idrotts- och fritidsaktiviteter i en bilfri miljö.

I vår vackra matsal äter vuxna och barn lunch tillsammans. Det är viktigt att vi alla får god och näringsriktig mat varje dag och för att orka hela skoldagen.

Våra duktiga medarbetare i tillagningsköket lagar suveränt god mat som ska passa alla.

Varje dag kan ditt barn vi välja mellan dagens rätt, dagens vegetariska rätt eller specialkost . Det finns även en stor ekologisk salladsbuffé där det finns pasta, bulgur eller motsvarande.

Skolan deltar i ett matsvinnsprojekt.

Skolan och fritidsverksamhet samarbetar utifrån en röd tråd i hel skoldagen.

Våra övergripande mål är

• att stimulera ditt barn till en meningsfull, rolig och lustfull fritid i en trygg miljö
  • att stödja ditt barn i att utveckla ett demokratiskt tänkande och solidariskt förhållningssätt
  • att efter ålder och mognad, hjälpa ditt barn att utveckla sitt ansvarstagande
  • att stimulera en allsidig utveckling och stödja ditt barn i att prova på olika tekniker, material och aktiviteter.

Arkitekt Konrad Elméus startade bygget av Sofia skola och 1910 fylldes skolan för första gången av elever från nybyggda bostadsområden kring Nytorget och Vitabergsparken.

Dåvarande kung Gustav V hade tillsammans med sin drottning Victoria tagit sig från det kungliga slottet till det då avlägsna Södermalm för att i närvaro av en lång rad kända personer förklara den nya skolan invigd. Sofia skola är det sista "folkskolepalats" som byggdes i Stockholm.

Med sin långa historia har Sofia skola många fina traditioner, som till exempel Vitanloppet, Sofiadagen, mellanstadiets Zinkendag med friidrott, luciafirandet i Sofia kyrka och våra fantastiska sommaravslutningar. Traditionerna håller ihop en stor skola och skapar samhörighetskänsla.

Synpunkter och klagomål – Sofia skola