Tellusborgsskolan, 6–9

Tellusborgsvägen 36

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

Välkommen till Tellusborgsskolan där ditt barn spelar huvudrollen. Vårt arbetssätt och vision bygger på de fyra hörnpelarna kunskap, tema, kultur och trivsel, med eleverna i fokus.

Hägersten-Älvsjö
6–9

Från årskurs 6 till och med årskurs 9

Till vår skola söker ditt barn i huvudsak till årskurs 6 eller 7, då vi har våra stora antagningar. Vi har de senaste åren tagit in tre klasser till årskurs 6 för att till årskurs 7 ta in ytterligare tre till fyra klasser.

Vi har även en förberedelsegrupp med elever som nyligen kommit till Sverige, som efter en kort period kommer ut i klasserna. Hur många ämnen de ska läsa beror på deras tidigare skolbakgrund och vilka språkkunskaper de har med sig.

Vi har även en liten särskild undervisningsgrupp för några av våra elever, som man inte kan söka externt till.

Från vårterminen 2022 kommer vi även att ha en Regional Särskild Undervisningsgrupp, RSU, i våra lokaler.

På Tellusborgsskolan arbetar vi tematiskt för att ge eleverna en fördjupning och en ämnesövergripande helhetssyn. Det främjar elevinflytande och kreativt tänkande. Eleverna övar sig att uttrycka sig genom att regelbundet använda och visa upp för varandra redovisningar som

• musik
  • bild
  • teater
  • dans
  • media
  • makerspace.

Skolan ligger i ett kontorshus som blev totalrenoverat inför inflyttningen vårterminen 2019. Vi har en ljus och ljuddämpad inomhusmiljö, med likvärdig tekniskutrustning i alla salar. Vi har många och fina toaletter som uppskattas av elever.

Vi arbetar med hemvister där pedagoger och biträdande rektorer har sina arbetsplatser i direkt anslutning till elevernas klassrum.

Vi har investerat i många olika korridorsmöbleringar för att kunna möta olika önskemål från vårt elevråd.

Skolan ligger i Midsommarkransen och det är bra kommunikationer med bussar som stannar nära skolan och tunnelbanans röda linjer med station Midsommarkransen eller Aspudden nära skolan.

Vår skolgård planerades och utrustades inför inflyttning i samarbete mellan vårt elevråd, fastighetsägarens arkitekt och skolans ledning. Här finns en fotbollsplan, gungor, en basketplan, kingrutor, flera pingisbord och många olika sittytor. Skolgården är mycket uppskattad och används flitigt av många elever.

Vi har ett eget tillagningskök som byggdes i samband med inflyttningen 2019. Här serverar vi två till tre olika rätter varje dag. Vi har alltid ett vegetariskt alternativ som alla kan ta del av. Vi har även en varierad salladsbuffé, där ditt barn själv kan komponera sin lunch med många olika grönsaker och diverse goda och nyttiga röror. Cirka 50 procent av maten är ekologisk.

Vår matsal är stor och rymlig med mycket ljus och har fönster i två väderstreck.

För ditt barn i årskurs 6, finns en fritidsklubb som har en egen lokal i samma hemvist som årskurs 6. Här får ditt barn mellanmål och kan göra sina läxor eller aktivera sig med andra saker som spel, pingis, prata och hänga med sina kompisar.

Fritidsklubben öppnar när lektionerna slutar och stänger klockan 16.30.

På loven anpassar fritidsklubben sina aktiviteter utifrån hur många elever som deltar och när eleverna kan vara med.

Vi har många traditioner. Sedan 1998 har vi alltid startat terminen med en show där personalen välkomnar eleverna till ett nytt läsår. Vi vuxna bjuder på oss själva och hyllar skolan, utbildning och våra elever.

Därefter följer läsåret där vi arbetar med fasta teman, två för varje årskurs och år. Dessa ska visas upp för andra elever på skolan och VH. Vi visar upp genom shower, teater, filmer, debatter och vernissage.

Vi har många firanden och en slutshow med årskurs 9.

Skolan bedriver även en fördjupningsgrupp i SO, kring förintelsen för årskurs 8 och 9.

Vi anordnar läxhjälp till eleverna och på skolan har vi ett väl fungerande elevhälsoteam samt en biträdande rektor till varje årskurs som finns nära elever och lärare som stöd.

Vi har ett aktivt elevråd och skolråd och vi samarbetar nära med områdets fältare.

Synpunkter och klagomål – Tellusborgsskolan

En temaredovisning är teambyggande för eleverna och skapar trygghet och mod.

Lärare på Tellusborgsskolan

• Kontrastmarkering