Björngårdsskolan, F–6

Maria Prästgårdsgata 9

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

Vi arbetar kreativt och stimulerande för att förbereda ditt barn för framgång i framtiden. Hos oss möts vi tillsammans, oavsett ålder, kön och religion med värdegrunds- och trygghetsarbete i fokus.

Visa alla

Södermalm

Från förskoleklass till och med årskurs 6

När ditt barn börjar i förskoleklasspersonalen möts ditt barn där hen är i sin utveckling. Vi fokuserar främst på att

• främja social gemenskap
  • stimulera utveckling och lärande

Gemenskap, glädje, lust att lära och trygghet är viktiga ledord i vårt arbete.

Vi stävar efter att ditt barns akademiska utveckling sker i samspel med humanistiska och konstnärliga värden och vi lägger stor vikt vid vårt värdegrundsarbete som genomsyrar varje del av skolan.

Vår personal har ett otroligt engagemang vilket gör att alla känner alla och möjligheten att bli sedd och lyssnad på är stor. Med det varma hjärtat hos personalen är skolan perfekt för ditt barn som söker en kreativ och normkritisk skola med höga förväntningar.

Den fysiska, pedagogiska och sociala lärmiljön är viktig för oss, så att det fungerar för ditt barn oavsett ålder. Vi integrerar it och teknik i undervisningen för att förbereda ditt barn inför framtiden.

Vi anpassar möblering och material i klassrummen med skärmar, begreppskort, sittkuddar, hörselkåpor och mycket mer.

Vi har 100 procent legitimerade lärare och lärare mot fritidshem från förskoleklass till årskurs 6.

Vi är stolta över den utbildning vi ger våra elever och tycker att det är viktigt att barnen får använda sin kreativitet och fantasi samtidigt som vi har ett tydligt kunskapsfokus.

Vårt fokus är att arbeta på ett kreativt och stimulerande sätt med läroplanens förmågor (LGR22) för att förbereda våra elever för framgång i framtiden. Hos oss möts vi tillsammans, oavsett ålder, kön och religion med värdegrund- och trygghetsarbete i fokus, då vi anser att man som elev måste må bra för att kunna prestera maximalt.

Vi lägger stor vikt vid gemensamma samlingar i skolans vackra aula, detta för att skapa samhörighet, förståelse och stolthet över Björngårdsskolan.

Skolan präglas av en respektfull och familjär stämning där alla elever blir sedda.

Vi fokuserar på bland annat

• hälsa
  • genus
  • trygghet
  • relationer.

Vårt starka elevhälsoteam arbetar aktivt med eleverna både socialt och akademiskt.

Vi har ett aktivt elevråd, matråd och digitalt råd där ditt barn är med och påverkar.

Skolan har

• matsalar
  • klassrum
  • slöjdsalar
  • fritidshem
  • idrottshall
  • klubbverksamhet
  • bibliotek/mediatek
  • två klassrum belägna i ett annex på Swedenborgsgatan.

På vår stora skolgård och i närliggande parker har vi mycket av vår undervisning.

På rasterna har ditt barn möjlighet att delta i organiserade aktiviteter och låna material i vår bod. Ditt barn kan till exempel

• delta i Gagaboll
  • klättra i våra klätterställningar
  • spela fotboll på vår konstgräsplan.

Vi har ofta vuxna ute på skolgården som en hjälpande hand för ditt barn.

De yngre barnen får möjlighet att ha hela skolgården för sig själv, genomplanerade aktiviteter.

I vår fina skolrestaurang Silverskeden serveras alltid hemlagad mat med minst ett vegetariskt alternativ och ofta flertalet sallader.

Vi tycker att det är viktigt med god kvalitet och har en hög nivå av ekologiska produkter.

Vår matsal ligger under taknockarna och man kan, förutom att njuta av det fina sällskapet, höra historiens vingslag som sakta slår kring bord och stolar när man tittar ut mot den blå himlen genom takfönstren.

Undervisningen i fritidshemmet stimulerar ditt barns utveckling och lärande samt erbjuder en meningsfull fritid.

Fritidshemmet är en kompletterande och viktig faktor till den obligatoriska skolan både innehållsmässigt och tidsmässigt. Tillsammans skapar fritidshemmet och skola en heldagsomsorg med fokus på lärande och glädje.

Fritidshemmet och klubbverksamheten på Björngårdsskolan erbjuder ditt barn en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg i lärandet.

Bra att veta

Skolan har funnits i sin nuvarande form sedan början av 1990 men har funnits sedan början av 1800-talet. Skolans namn har sitt ursprung i den gård för Björnar som fanns i närheten under 1600-talet.

Vi når fina resultat när det gäller både meritvärde, gymnasiebehörighet och elevenkät.

Vi har läxhjälp i alla årskurser av behörig personal.

Skolan har flera gamla traditioner

• julfirande
  • luciafirande
  • Björnspåret
  • fredssamlingar
  • gammaldags sommaravslutning på skolgården.

Skolan använder sig av både analoga och digitaliserade undervisningsmetoder i klassrummen.

Vi arbetar utifrån värdegrunden att alla ska få vara som de är. Syftet är att främja ditt barns självkänsla och gemenskap.

Synpunkter och klagomål – Björngårdsskolan