Aspdammskolan, 6–9

Hammarby Fabriksväg 61

Aspdammskolan är resursskolan med spetskompetens inom specialpedagogik som främst vänder sig till högstadieelever, årskurs 6–9, i behov av särskilt stöd.

Södermalm
6–9

• Ledarhund och assistanshund välkommen

Om oss

Aspdammskolan arbetar med små undervisningsgrupper och har ett helhetstänkande kring varje elev där vi utgår från den enskilda elevens förmågor och behov. Med extra anpassningar och särskilt stöd får eleverna möjlighet att lyckas i skolan.

Aspdammskolan drivs med en gemensam ledning med resursskolan Skolgrunden och ett förstärkt elevhälsoteam. Skolan har en hög personaltäthet och anpassade lokaler för att möta elevernas individuella behov. Att bygga tillitsfulla relationer med både elever och vårdnadshavare är grundläggande i vår verksamhet.

Aspdammskolan och Skolgrundens elever är fördelade på tre små enheter för att skapa ett litet och välkomnande sammanhang med en trygg och varm skolmiljö. Vi erbjuder en skola som ger förutsättningar till delaktighet och inkludering. Vår vision är att möta varje elev och vårdnadshavare med värme, engagemang och professionalitet.

Ett relationellt förhållningssätt, där vi bygger allianser med elever och vårdnadshavare är avgörande för att våra elever ska lyckas. Elevens individuella utveckling står i centrum och pedagogerna är flexibla och lösningsfokuserade och arbetar för att hitta vägar framåt för varje elev.

Vi har anpassade skollokaler med heltäckningsmattor, ljudabsorberande tak samt neutrala färger. Varje elev har sitt eget hemklassrum där undervisningen sker.

Aspdammskolan har ingen skolgård men vi erbjuder promenader med eller utan hund. Vi går även ut och spelar basket och fotboll eller annat på rasterna. Personal följer då med eleverna ut.

På första rasten varje skoldag serveras frukost. Aspdammskolan får sin lunchmat levererad av Kleins Kitchen varje skoldag. Det finns möjlighet till specialkost vid behov. Lunchmatsalen är liten och varje enhet har sin egen lunchtid i matsalen.