Friskolan Hästens, F–5

Kristinehamnsgatan 38D

En liten skola inför det stora livet. Fylld till bredden med kunskap, kreativitet och trygghet.

Farsta

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Toalett med plats för eldriven rullstol

Inriktning

Vi har en praktisk–estetisk profil - skolan genomsyras av ett kreativt arbetssätt. De praktiskt-estetiska ämnena integreras i den teoretiska undervisningen.

Vår friluftsinriktning innebär att förskoleklassen och lågstadiet har en utedag varje vecka. Då tar sig klassen till Farstanäset där undervisning och fritids bedrivs. Lunchen tillagas på muurikka över öppen eld.

Vårterminen avslutas med en show och kabaré med dans, musik, skapande och teater där skolämnen redovisas och presenteras.

Sedan år 2000 har Friskolan Hästens bedrivit först fritidshem och senare även grundskola. Skolan har sex delägare som även arbetar på skolan. Detta ger snabba informationsvägar för att kunna följa upp innehåll och utförande av verksamheten.

Skolan är en integrerad verksamhet med förskoleklass, årskurs 1–5 och fritidshem med plats för 130 elever. Trygghet är en grundpelare i skolan och vår målsättning är att det i varje klass arbetar lärare och fritidspedagoger tillsammans. Detta möjliggör arbete i mindre grupper och individualisering i både undervisning och fritidshemsverksamhet. I varje årskull går det 25–30 elever. Alla elever och föräldrar blir sedda och bemötta på ett personligt sätt. Detta skapar trygghet och vi-känsla.

Pedagogerna äter alltid tillsammans med eleverna i klassrummen. Vi får vår lunch från cateringföretaget Matomsorg. Vi samarbetar med organisationen Fredagsfys Sverige samt jobbar med sockersmarta val. Frukost och mellanmål görs i ordning i skolans kök.

Egen kö

Skolan har en egen kö som det finns möjlighet att ställa sig i när som helst under läsåret genom att fylla i en ansökan. Ansökan finns på skolans hemsida, men också att hämta i skolan. Det går även bra att kontakta skolans rektor vid funderingar kring ansökan.

Egen simskola

Skolan bedriver egen simskola varje termin. Förskoleklassen simmar varannan vecka under en termin och de andra klasserna simmar i perioder varje år. Målet är att alla elever är simkunniga när de lämnar Hästens.