Entrén till Fryshuset grundskola Järva

Fryshuset grundskola Järva

Lofotengatan 32-34

Fryshuset Grundskola Järva är en grundskola med fokus på IT och programmering. Att ha en god digital kompetens är en stor fördel i en allt mer digitaliserad värld. I våra fräscha lokaler centralt i Husby får alla elever de bästa förutsättningarna

Järva

• Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga

Inriktning

En digital värld kräver digital kunskap. Hos oss får alla elever lära sig att programmera redan från förskoleklass för att tidigt lägga grunden till en bra digital kompetens. Kunskaper inom IT och programmering behövs inom många olika områden och öppnar dörrar till framtida studier och arbete.

Som elev studerar du både programmering som ett fristående ämne och som delar i bland annat matematik och teknikundervisningen. Alla elever får en egen dator att använda sig av i skolan. För att ge alla elever förutsättningar att lyckas med sina studier är alla våra lärare behöriga och legitimerade.

Vi har alltid två ledare i klassrummet vilket bidrar till att alla barn blir sedda, får den hjälp de behöver samt studiero. Våra elever har tillgång till kostnadsfri läxhjälp varje dag och lovskola för de elever som är i behov av det. Eleverna har även möjlighet till utökade studiehandledningstimmar på modersmålet för att ge dem så bra stöd som möjligt.

För att lyckas med sina studier så är goda kunskaper i svenska språket viktigt. Därför läggs stor vikt på språket inom alla ämnen och vi erbjuder utökad undervisningstid i svenska eller svenska som andraspråk. Språket är också en viktig del av vårt ursprung och vår kultur. Vart du än kommer ifrån så ska du ha rätt till att vårda och underhålla det. Därför erbjuder vi modersmålsundervisning till alla elever – oavsett elevantal.

Skolmaten tillagas på plats i vårt eget skolkök. I matsalens trevliga atmosfär serveras elever och personal näringsriktig och god mat med inspiration från världens alla hörn. Eleverna bjuds även in till att vara delaktiga i matlagningen och att hjälpa till i köket. Köttet som serveras är halal och det finns även veganska alternativ.

De som lagar skolmaten är Yalla Rinkeby som är ett arbetsintegrerat socialt företag med syfte att ge utlandsfödda kvinnor möjlighet till att bli självförsörjande.

Vi erbjuder skolskjuts till elever i närområdet. Bussarna åker två gånger på morgonen och två gånger på eftermiddagen. Eleverna brukar ofta uttrycka att de tycker det är roligt att åka skolbuss och för föräldrarna kan det vara ett sätt att underlätta i vardagen.