Björkhagens skola, F–9

Karlskronavägen 10

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

Björkhagens skola ligger söder om söder, mitt i grönskan på gränsen till Nackareservatet. Ditt barns utveckling står i centrum i en trygg miljö där vi känner gemenskap och kan utvecklas tillsammans.

Skarpnäck

Vi har förskoleklass till och med årskurs 9 på skolan. Eleverna i årskurs 6–9 har en egen dator under tiden de går på skolan. Eleverna från förskoleklass till och med årskurs 5 har datorer och Ipads som de kan använda i verksamheten.

Mottot för vår skola är kunskap och hjärta. Det innebär att elevernas utveckling står i centrum för oss. Vi skapar en trygg miljö där vi känner gemenskap och kan utvecklas tillsammans.

På skolan är personalen välutbildad och engagerad. Vi prioriterar att våra elever får bra kvalitet på sina kunskaper och att de kan utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Vi är stolta över vår verksamhet och gläds åt att få arbeta tillsammans – elever och vuxna.

Förskoleklassen

Vi arbetar mycket med trivsel och trygghet. Första tiden i förskoleklass jobbar vi med att skapa relationer så att ditt barn ska känna sig trygg i sin klass och våra lokaler.

I klassen är det mellan 25-28 barn med en förskollärare och två fritidspersonal.

Skoldagen börjar klockan 08.20 och slutar klockan 13.00. Personal från fritids är med hela dagen och även på eftermiddagarna.

Lunch och mellanmål äter vi i skolans matsal. Raster har barnen ute på lilla skolgården och även på slänten.

Det finns fyra olika skolbyggnader där eleverna har sina klassrum. Vi har även en enskild byggnad där skolans restaurang, fritidsklubb, aula samt ett skolbibliotek ligger. Där finns också bild-, slöjd- och hemkunskapssalarna. Dessutom har vi två idrottssalar i ett fristående hus på skolans område.

Vi har en stor och en mindre skolgård. Den mindre skolgården är för elever i förskoleklass till och med årskurs 2.

Skolgårdarna bjuder in till lek och aktiviteter. Här finns

• gagarink
  • konstgräsplan
  • klätterställningar.

Vi besöker ofta Nackareservatet både under skol- och fritidstid. Kärrtorps IP ligger på promenadavstånd. Där är vi under idrottslektionerna delar av året.

Det är lätt att ta sig till stadens kulturutbud med tunnelbana och buss.

Vi har ett tillagningskök där vi serverar näringsrik mat. Varje dag serveras en rätt samt ett vegetarisk alternativ och ett rikt salladsbord.

På skolan mäter vi matsvinnet och vi har ingått i Stockholms stads matsvinnsprojekt. Vi köper in cirka 65 procent ekologiska produkter och skolan arbetar även för att matens klimatpåverkan ska minska.

Fritids är uppdelat på fyra avdelningar i skolans lokaler. Vår fritidsklubb (årskurs 4–6) har en egen lokal i en av skolans byggnader.

Vår verksamhet bygger mycket på rörelse, lek och skapande. Verksamheten bedrivs både inomhus och utomhus och eleverna har möjlighet att påverka aktiviteterna genom bland annat fritidsråd och samlingar.

Vi har utbildade barnskötare, elevassistenter och lärare mot fritidshem i vår verksamhet.

Vi är en VFU-skola, vilket innebär att vi tar emot studenter från universitet för verksamhetsförlagd utbildning. Vi har också en föräldraförening på skolan som träffar skolledningen ett par gånger per år. Föräldraföreningen ansvarar för föräldravandringen.

Vi har flera traditioner på skolan:

• Skoljogg
  • Vårskriket
  • Kulturdagar
  • Luciafirande
  • Friluftsdagar
  • Kompisdagar
  • Gemensam skolstart och skolavslutning
  • Årskurs 9 bjuds på avslutningslunch i samband med avslutningen.

Kulturskolan har en del av sin verksamhet i vår aula en eftermiddag i veckan.

Synpunkter och klagomål – Björkhagens skola