Spånga-Tensta, Järva

På Enbacksskolan har vi en gemensam struktur på undervisningen och ett arbetssätt som utvecklar ditt barns språk. Med visuellt stöd, en tydlig pedagogik och digitala hjälpmedel får ditt barn hjälp med inlärningen.

Skolans organisation

Förskoleklassen fungerar som en bro mellan förskolan och skolan. Ditt barn introduceras i skolmiljön med lustfyllt lärande och språkutveckling.

Från förskoleklass till och med årskurs 6 har ditt barn tre lärare och i årskurserna 7–9 finns två lärare i matematik och svenska. Med fler lärare är det  möjligt att vara flexibel i hur undervisningen organiseras under lektionerna.

I skolan samverkar personal på fritidshemmet och elevhälsoteamet med undervisande lärare för att ditt barn ska få ett bra stöd genom sin skolgång.

I skolan arbetar också ett elevhälsoteam med specialpedagoger, skolsköterska, skolpsykolog och skolkurator. Ditt barn får studie- och yrkesvägledning under hela skoltiden.

Om undervisningen

I alla ämnen arbetar vi med att utveckla ditt barns språk och kunskaper. Lärarna varierar undervisningen mellan

• arbete i klassrummet
  • övningar som utvecklar elevgruppen
  • olika aktiviteter utomhus
  •  studiebesök.

En gång per vecka kan ditt barn få hjälp med läxor.

Mitt i Enbacksskolan ligger Mediateket, en samlingssal som också är ett skolbibliotek.

I vissa lokaler finns ljuddämpande tak, väggar och möbler. Det finns hörhjälpmedel, AI-robot och anpassning för synskadade.

Undervisningen har en god struktur vilket är bra för inlärningen. Här finns ett  språkutvecklande arbetssätt, visuellt stöd, tydliggörande pedagogik och digitalt stöd.

Ditt barn kan använda iPads, 3D-skrivare, digitala läromedel och annat pedagogiskt material.

Skolgården är omgärdad av mycket grönska och gränsar till ett område med skog.

Inom skolområdet finns klätterställning, parkour, gunga och bollplaner.

På promenadavstånd finns Spånga kyrka, Spånga IP och Spånga by med djurliv och möjlighet till lärande aktiviteter.

Skolan har en organiserad rastverksamhet och fritidshemmet använder skolgården varje dag till elevaktiviteter. Skolgården är tillgänglighetsanpassad.

I skolans kök tillagar och serverar vi god och näringsriktig mat. Det finns alltid ett vegetariskt alternativ och dagens soppa. Två dagar i veckan är maten helt vegetarisk. Frukost och mellanmål serveras dagligen.

På skolan använder vi ekologiska livsmedel i så hög grad som möjligt. Vi arbetar för minskat matavfall. Köksavfallet återanvänds till värme.

På Enbacksskolans fritidshem erbjuder vi ditt barn meningsfulla aktiviteter. Fritidslärarna planerar teman utifrån läroplanen och kompletterar skolan såväl tids- som innehållsmässigt. Eleverna är delaktiga i planeringen.

Lärandet på fritids är lekfullt och praktiskt. Det sociala samspelet är en viktig komponent.

Fritidshemmet är öppet för eleverna i årskurs F–3. För de äldre eleverna i årskurs 4–6 finns en öppen fritidsverksamhet på Klubben. Fritidshemmet och Klubben samverkar med varandra.

Skolan sänder skolradio regelbundet på Sound Cloud. Skolan och rektor har konton på Instagram.

@enbacksskolan

@hos rektor

Vi har temadagar: Hälsodag, Nobel och Fred- och kulturdag. Friluftsverksamheten har isfiske, vandring, skidresa, paddling och skärgårdsliv. PULS-träning ordnas varje vecka.

Synpunkter och klagomål – Enbacksskolan

En skola där lärarna ger eleverna möjligheten till att lyckas att uppnå det man vill uppnå

Elev