Farsta

Från förskoleklass till årskurs 6

Vårt gemensamma mål att alla elever ska må bra, vara trygga och utvecklas, såväl resultatmässigt som socialt. Våra ledord är trygghet och lärande.

Spela instrument på skoltid

Fagersjöskolan har ett samarbete med Kulturskolans orkesterverksamhet El Sistema. Ditt barn får möjlighet att testa rytmik och spela blåsinstrument eller stråkinstrument.

El Sistema ger eleverna möjlighet att upptäcka, lära och uttrycka sig genom musikaliska genrer som barn inte kommer i kontakt med så ofta eller i samma utsträckning som populärmusiken. Genom att musiken som konstform blir en del av elevernas liv får de även verktyg för att närma sig och förstå andra konstuttryck.

El Sistema i Stockholm

Alla klasser har egna klassrum. Ämnesspecifika klassrum finns för slöjd, musik, El Sistema samt idrott och hälsa.

Klassrummen är inredda likadant för att eleverna ska känna igen sig när de byter klassrum vid nytt läsår. Vi erbjuder en lärmiljö som är tillgänglig för våra elever både visuellt, ljudmässigt och fysiskt, men också pedagogiskt och socialt.

Alla klassrum har en interaktiv tavla och stora whiteboards. De yngre eleverna har tillgång till Ipads och datorer finns för de äldre eleverna.

Fagersjöskolan ligger centralt i Fagersjö. Vid skolan finns en fritidsgård och en stor nyrenoverad lekpark, gym och möjligheter att grilla. Skolan ligger vid sjön Magelungen och nära skogen.

Skolgården har fotbollsplan, padelplan, innebandyplan och basketplan. Det finns även två roliga klätterställningar, schackspel i större storlek, gungor och en stor korggunga.

Vi har ett stort förråd med leksaker, bland annat styltor, hopprep, hinkar, bollar, hoppstyltor och rockringar.

Skolans mat tillagas på en närliggande skola. Vår kökspersonal tillreder salladsbord och exempelvis potatis eller pasta.

Vi följer Stockholm stads riktlinjer om att äta vegetariskt i skolan, generellt två gånger i veckan.

Fritidshemmet är uppdelat i förskoleklass för sig och årskurs 1 till 3 för sig. Fritidshemmet har aktiviteter varje dag efter mellanmål. De har återkommande årliga teman som Lego Town och Talang. Fritidshemmet samarbetar också med skolans årshjul.

Fritidsklubben är till för elever i årskurs 4 till 6. Här finns bland annat biljard, pingis och shuffleboard. De har även många spel och aktiviteter. Eleverna får själva får ge förslag på aktiviteter som att åka till simhallen, bowla eller baka.

Synpunkter och klagomål – Fagersjöskolan

Denna skola är perfekt för dig som barn och lärarna siktar högt #fagersjöskolanärbäst

Elever i årskurs 6