Farsta grundskola med Adolf Fredriks musikklasser, F–9

Farstavägen 118

Kontakt Visa på karta

Farsta grundskola med Adolf Fredriks musikklasser skapar förutsättningar för att nå de allra bästa resultaten. Alla ska kunna lära sig på lika villkor. Vi vill vara den bästa skolan för ditt barn.

Farsta

På Farsta grundskola kan ditt barn gå under hela sin tid i grundskolan. Vi har elever som bor nära skolan och elever som kommer från hela Storstockholm.

Vi är en sammanhållen skola med strukturerade övergångar mellan varje stadium. Med ett tydligt och målinriktat ledarskap tar vi ansvar för ditt barns utveckling i en sammanhållen verksamhet med gemensam värdegrund.

Vi har särskilt fokus på undervisning och lärande.

En engagerad personalgrupp arbetar för att ditt barn ska ha en lärande och trygg skoldag. Vi utbildar ditt barn för framtiden.

• Framtid
  • Ansvar
  • Rörelse
  • Sång
  • Trygghet
  • Alla ska med

Musikundervisningen

Utöver vad som ingår i grundskolans läroplan får ditt barn kunskaper i

• sångteknik
  • musikteori
  • musikhistoria
  • en bred körrepertoar
  • att framträda på konsert.

Att söka till Adolf Fredriks musikklasser

För att ansöka gör ditt barn ett färdighetsprov.

Så söker du till Adolf Fredriks musikklasser

Adolf Fredriks musikklasser Norrmalm

Adolf Fredriks musikklasser i Farsta och Adolf Fredriks musikklasser Norrmalm samarbetar. Färdighetsprovet genomför vi tillsammans. Ditt barn kan söka till båda skolorna.

Adolf Fredriks musikklasser Norrmalm

Ditt barn får en tillgänglig undervisning med ett elevhälsoteam som stödjer ditt barns utveckling. Välutbildade pedagoger har hög kompetens och ett stort engagemang. Många elever läser modersmål med studiehandledning.

Vi har nyrenoverade och anpassade lokaler. Här finns

• aula
  • skolbibliotek
  • musiksalar
  • sal anpassad för körsång
  • slöjdsalar
  • hemkunskapssalar
  • NO-salar.

Idrott och hälsa sker i Farsta sim- och sporthall och utomhus på en idrottsarena och ishall.

De tre skolgårdarna har träd, berg, gungor och basketplaner. Rastvärdar organiserar lekar på raster utomhus.

Nära skolan finns sjön Magelungen och ett stort friluftsområde. Cykelvägar omringar skolan och det finns många lekparker i området som vi ofta besöker. Vi har nära till kulturområdet Farsta gård och till Farsta Centrum.

I vårt tillagningskök lagar kockar ekologisk och näringsriktig mat från grunden. Vi erbjuder en varierad buffé till alla. Här finns vegetarisk kost och varierat mellanmål varje dag.

Vi bryr oss om vad ditt barn tycker om maten.

I skolrestaurangen sitter eleverna klassvis vid borden tillsammans med vuxna.

Här finns fritidsverksamhet före och efter skoldagen och under loven. I fyra fritidsavdelningar och två fritidsklubbar erbjuder vi ditt barn olika aktiviteter, både ute och inne. Allt utifrån elevernas ålder och intresse.

Leken är en viktig del i fritidshemmets verksamhet. I leken kan eleverna bearbeta upplevelser, pröva sin förmåga och lära sig sociala sammanhang.

• Vi är en HBTQI-certifierad skola
  • Alla elever erbjuds läxhjälp
  • Vi har ett gott samarbete med flera sportklubbar i området
  • Vi har en egen skolidrottsförening på skolan
  • Vi firar traditionsenligt Lucia i december
  • Vi genomför kulturaktiviteter med stöd från Skapande skola
  • Vi har smyckat en gångtunnel i Farsta med elever och lärares konst
  • Vi samarbetar med lokala idrottsföreningar och Sportscamp
  • Vi är ett diplomerat skolkök för KRAV-certifierad produktion
  • Vi ger konserter med Adolf Fredriks musikklasser Norrmalm och Stockholms musikgymnasium/Kungsholmens gymnasium. Musikklasserna genomför körresor och samarbete både nationellt och internationellt med andra barn- och ungdomskörer.

Synpunkter och klagomål – Farsta grundskola Adolf Fredriks musikklasser, F–9

Imponerad av hur mycket de lärt sig på kort tid.

Förälder i årskurs 4