Karlbergs skola, F–3

Norrbackagatan 31–33

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

Karlbergs skola förbereder ditt barn för framtiden. En trygg skola med möjlighet att utveckla en hög kompetens när det gäller digitala verktyg. Ditt barn är också delaktig och får inflytande genom olika ambassadörsuppdrag.

Norra innerstaden

Se filmer där vi beskriver vår verksamhet och skola.

I medioteket och skolbiblioteket

Vår värdegrund

Vi arbetar i årskursarbetslag F, 1, 2 och 3 där vi har en personalgrupp runt en årskurs elever. Alla årskursarbetslag har en arbetslagsledare.

Karlbergs skola erbjuder anpassade lärmiljöer. Alla klassrum har

• höj- och sänkbara elevbord
  • deskbikes (både höga och låga)
  • ljudabsorberande skärmar
  • sittbollar
  • sittdynor
  • timetimer
  • fokuslådor (innehållande exempelvis hörselkåpor och timglas).

För elever med rörelsebehov har vi rörelselådor med aktivitetskort, bollar, hopprep med mera. Vi har gemensamt bildstöd både för skol- och fritidstid samt alla gemensamma utrymmen.

Skolgården är ett grönområde omgärdat av flerfamiljshus, vilket ger en lugn och trygg miljö. Skolgården, som är nyrenoverad, är samtidigt en allmän park.

Under vårterminen 2023 lagas och levereras maten av extern leverantör. Det finns vegetariska alternativ varje dag. Två dagar i veckan är maten helt vegetarisk.

Fritidsverksamheten är integrerad med skolan. Med det menas att fritids använder samma lokaler samt att undervisning och fritidsverksamhet fungerar som en helhet. Fritidspersonalen följer ditt barn hela dagen, vilket skapar trygghet och arbetsro samt stärker undervisningens kvalitet.

Vi stödjer eleverna i deras lärande och utveckling mot att bli demokratiska, empatiska och sociala medlemmar i fritidsgruppen liksom i samhället i stort.

Fritids erbjuder organiserad rastverksamhet.

Karlbergs skola genomsyras av en tydligt förankrad värdegrund som kännetecknas av skolans sex hjärtan. Detta är väletablerat hos elever, personal och vårdnadshavare. För detta arbete har skolan uppmärksammats för Årets värdegrundsarbete 2021 av Prinsparets stiftelse.

Synpunkter och klagomål – Karlbergs skola