Magitaskolan, F–6

Herbert Widmans väg 12

Magitaskolan är en resursskola i Sköndal för barn och unga med autism och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har två olika skolformer, grundskola och anpassad grundskola.

Farsta

• Bemannad reception
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga
  • Tillgänglig hiss

Resursskolan erbjuder undervisning utifrån varje elevs behov av stöd, anpassning och specialpedagogiska lösningar.

Vi arbetar i små grupper med hög personaltäthet och tillgång till nödvändiga hjälpmedel så att varje elev får det stöd de behöver för att lyckas.

Ditt barn får möjlighet att arbeta utifrån sina egna förutsättningar, växa och utvecklas i sin egen takt.

Vi har också två skolhundar som används i pedagogiskt syfte.

På skolan finns anpassade skollokaler och hemklassrum med tillhörande grupprum. Vi har ett bibliotek, en gymnastiksal och slöjdsalar.

Magitaskolan ligger i Stora Sköndal omgiven av vacker natur intill sjön Drevviken. Skolan har en stor naturskolgård. Det finns gott om möjligheter till utomhusaktiviteter året runt, så som att spela fotboll och tennis, träna på utegym, promenera, utforska parker och åka pulka på vintern.

Ditt barn serveras en anpassad kost med två veckors matsedel. Matsalen är ljus och rymlig. Varje enhet har sin egen lunchtid i matsalen och har sina bestämda platser.

Elevinflytande är en viktig del av tiden på fritids. Ditt barn uppmuntras av fritidspersonalen att utgå från sina intressen och erbjuds aktiviteter som är anpassade efter sina behov och förmågor.