Maltesholmsskolan, F–6

Persikogatan 44–46

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

Vår skola är omgiven av inbjudande grönområden där olikheter berikar, där ordning och reda råder och där fokus ligger på kunskaperna. Genom engagerade elever, vårdnadshavare och personal skapar vi den bästa skola för ditt barn.

Hässelby-Vällingby

Vi har tre förskoleklasser och femton grundskoleklasser i årskurs 1–6.

I årskurs 1–3 ansvarar en klasslärare för en klass. Varje klass har även två personal från fritids som är kopplade till klassen och som samverkar med klassläraren under skoltiden.

Två extra lärare finns också tillgängliga med uppdelningen

• ett särskilt ansvar som läs- och skrivutvecklare och arbetar med TIL (Tidig Intensiv Lästräning) med de elever som har svårt att knäcka läskoden
  • fokus på matematik och matematikstöd (TIM).

I årskurs 4–6 arbetar vi utifrån ett trelärarsystem där tre lärare undervisar två klasser.

Maltesholmsskolan, anpassad grundskola

På skolan finns också elever inom anpassad grundskola.

Maltesholmsskolan, anpassad grundskola, 1–6

Skolan har sju byggnader på två skolgårdar.

Skolan har

• textilslöjdssal
  • två idrottssalar
  • hemkunskapssal
  • trä- och metallslöjdsal
  • musiksal.

Klassrum och fritidshem är åtskilda i olika lokaler. Fritidsklubben ligger på baksidan av A-byggnaden.

På den övre skolgården finns

• matsal
  • slöjdsalar
  • idrottssalar
  • förskoleklass
  • mellanstadium.

På den nedre skolgården finns

• fritidshem
  • lågstadium
  • hemkunskapssal.

Skolan är byggd på 50-talet och är till viss del kulturskyddad.

Skolan ligger ett stenkast från Mälaren och är omgiven av kuperad mark och många träd. Det finns en skolgård för lågstadiet med gungställning och en bod med lekutrustning och en skolgård för mellanstadiet med basketplan, pingisbord och bollplank.

Förskoleklasserna är ofta på ”sexårsberget” som omger förskoleklassernas byggnader. På berget finns även gungor och en klätterställning. Löparbanor och en fotbollsplan av konstgräs finns på skolans område.

Vi har ett eget tillagningskök och serverar näringsriktig och god mat enligt de regelverk som staden har för sina skolor. Det finns alltid en huvudrätt och ett vegetariskt alternativ att välja på. Ett varierat salladsbord finns som komplement till huvudrätterna.

Vi serverar ekologisk mat i så stor utsträckning som möjligt. Vårt mål är att erbjuda näringsriktiga, vällagade och välkomponerade måltider för att ge ditt barn goda förutsättningar att orka med dagen i skolan.

Vi har åtta olika fritidshemsavdelningar och en mellanstadieklubb. Vår mycket kompetenta fritidshemspersonal planerar och genomför aktiviteterna som täcker alla behov, från lugnt och kreativt stimulerande, till fartfyllda och äventyrliga.

Våra fritidshem jobbar efter De fem förmågorna

• ansvar
  • reflektion
  • kreativitet
  • samarbete
  • kommunikation.

Dessa förmågor är alltid närvarande i vår dagliga verksamhet och är även grunden när vi planerar aktiviteter eller har utvecklingssamtal.

Skolan kan beskrivas med våra tre honnörsord

• Öppenhet
  • Goda kunskaper
  • Ordning och reda.

Vi har trevliga och roliga traditioner på skolan, som till exempel vårmarknad, Maltesholmsskolans dag och Våren sjungs in.

Våra elever i årskurs 6 paddlar kanot under hösten och åker på en skidresa under vårterminen för att lära sig mer om friluftsliv.

Ditt barn erbjuds läxhjälp efter skoltid med klassens egen lärare.

Både elever och personal trivs på vår skola. Vi får höga trygghets- och trivselsiffror i de mätningar som görs, vilket vi är mycket stolta över.

Synpunkter och klagomål – Maltesholmsskolan

Maltesholmsskolan är en mycket bra skola med lärare, pedagoger och skolledning som visar på engagemang, ansvar och framåtblickande. Här jobbar alla för att våra barn, alla elever på skolan, ska få den kunskap de behöver och har rätt till i trygg och lugn skolmiljö.

Vårdnadshavare