Maria Elementarskola, F–9

Fredmansgatan 1

Maria Elementarskola är en fristående skola med enskild huvudman sedan den grundades år 1885. Verksamheten drivs av Märta Fransons stiftelse och är inte vinstdriven.

Södermalm

Från förskoleklass till årskurs 9

I Maria Elementar går omkring 300 elever, från primärklass (förskoleklass) till årskurs 9. Sammanhållningen och kamratskapen är god över åldersgrupperna. Eleverna når goda resultat och har roligt på vägen dit.

Maria Elementarskola ligger på Kvarnhöjden, mellan Slussen och Medborgarplatsen på Södermalm. Skolans yngre klasser, fritidshem och matsal har sina lokaler på Högbergsgatan 52

Alla elever har hemklassrum med bänkar och läroböcker. Läxor är ett naturligt inslag. Upp till årskurs 5 arbetar eleverna med penna och papper. Från årskurs 6 får eleverna en egen dator. Från årskurs 6 väljer eleverna mellan spanska och franska (moderna språk). Betyg delas ut från årskurs 4. Här stärker vi elevernas koncentrationsförmåga, uthållighet och självförtroende.

Maria Elementarskola startade 1885. Uppskattade traditioner som körsång och elevers uppträdanden fortsätter än idag.

Det är också en modern dynamisk skola i utveckling med en metodik i den positiva disciplinens anda. 3D-skrivare och robotbygge är delar av teknikämnet. Design och textil vitaliserar slöjden. Författare och skribenter stimulerar elevernas litterära skrivande. Elever i årskurs 4 till 9 introduceras i träningsformer som crossfit och några av antikens idrottsgrenar som fäktning, boxning och brottning. Skolan fokuserar på the touchstones, och gör eleverna bekanta med stadens museer, operan och andra viktiga platser i vårt närområde.

Maria Elementar använder skolplattformen Schoolity.se. En attraktiv design, lättillgängliga funktioner, och en väl fungerande integration med Google Suite kännetecknar Schoolity.