Montessori Mondial Kungsholmen

Konradsbergsgatan 24

På vår moderna montessorigrundskola sätts elevens individuella lärprocess i fokus. Genom vår internationella inriktning får eleverna chansen att fördjupa sig inom internationella frågor och det engelska språket.

Kungsholmen

• Tydlig skyltning

Inriktning

Montessoripedagogiken grundar sig på barnläkaren Maria Montessoris studier, iakttagelser och på den erfarenhetsbaserade forskning hon bedrev under hela sitt liv både i nationella och internationella sammanhang. Det Maria Montessori uppmärksammade var barns fysiska och psykiska utveckling i olika stadier respektive åldrar genom att hon observerade barn, vad de var intresserade av, vad som motiverade dem och hur de löste olika problem.

Montessori Mondial Kungsholmen består av en förskola med 220 barn och en grundskoledel med tillhörande fritidshemsverksamhet.

Skolan startade sin verksamhet år 2009 och idag har vi ansvar för närmare 820 barn och elever. Varje klass har en mentor och består av 20 elever. Utöver mentorerna finns ett antal övriga ämneslärare.

På Montessori Mondial Kungsholmen finns det ett genuint intresse för internationella frågor både bland barn, ungdomar och vuxna på skolan. Vi garanterar barnets läs-, skriv- och räknekunskaper. För oss på Montessori Mondial är det en grundläggande rättighet att kunna läsa, skriva och räkna. Därför har det tagits fram en garanti för att skolorna tidigt ska fånga upp elever och uppmärksamma vilken nivå de befinner sig på kunskapsmässigt. Detta görs genom screeningar och undersökningar för varje elev, där vi mäter deras kunskapsnivå. Det görs för att upptäcka barn som behöver extra stöd i undervisningen, eller de som behöver ytterligare utmaningar. Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för barnens utveckling och genom att tidigt ta tag i detta, kan vi sätta in åtgärder för att hjälpa eleven att utvecklas i sin egen takt och på sitt sätt. Läs gärna mer om hur vi arbetar med kvalitet på skolan.

Skolan öppnar klockan kvart i åtta varje dag och inleds då med tyst läsning. Kl. 8.15 ska alla elever senast vara på plats i sitt klassrum. Då är det morgonsamling med respektive mentor. Därefter följer undervisningen som beroende på ämne och ålder är en blandning av individuellt arbete under montessoripassen samt lärarledda lektioner.

Skolan är belägen bredvid Rålambshovsparken. Vår fysiska lärmiljö inryms i en vacker slottsliknande byggnad som ligger i direkt anslutning till parken samt i två mindre hus där de äldre eleverna huserar. Vår utemiljö präglas av parkmiljö med stora öppna ytor.

Skolan har tre egna matsalar där alla elever äter sina måltider. Våra måltider är ett viktigt inslag i vardagen. Under våra måltider värnar vi ett gott bordsskick, lugn och ro samt en hälsosam och näringsriktig kost.

Fritidsaktiviteter

Vårt fritids ses som en förlängning av skoldagen och aktiviteterna är kopplade till det barnen lär sig i skolan. Fritids omfattar elever från förskoleklass till och med årskurs tre och pågår fram till 17:30.