Nordic International School Essingen

Segelbåtsvägen 11B

Nordic International School är en svensk grundskola med internationell profil för årskurs 4–9. Skolan följer svensk läroplan och eleverna får en svensk grundskoleexamen när de går ut årskurs nio.

Kungsholmen
4–9

• Kontrastmarkering
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga

Inriktning

Vi har en internationell profil med undervisning på både svenska och engelska.

Vi anser att en skolas viktigaste uppdrag är elevernas kunskapsutveckling och har baserat på det tagit fram ett utbildningskoncept som består av tre delar.

Kunskapsutveckling med ordning och reda

För oss är ordning och reda en grundförutsättning för lärande. Därför har vi tydliga ordningsregler på skolan som tillämpas på samma sätt av all personal. Vi fokuserar mycket på lärarledd undervisning och har höga förväntningar på att alla elever gör sitt bästa när de i skolan.

En internationell profil

Vår internationella profil innefattar skoluniform, som vi tillhandahåller till alla elever varje år utan kostnad, ett hus-system för att främja gemenskap mellan elever från olika årskurser, samt årliga traditioner för att öka förståelsen och kunskapen om olika nationaliteter och kulturer. Upp till hälften av undervisningen sker på engelska och våra elever undervisas av utbildade lärare från olika delar av världen.

Undervisningsmetoder med stöd i forskning

Hos oss utgår undervisningen från metoder som forskning visar ger positiva effekter på elevernas kunskaper och sociala färdigheter. Det innebär att vi jobbar traditionellt med mycket lärarledd undervisning, papper, pennor och böcker och följer en tydlig lektionsstruktur. Vi följer upp varje elevs prestation och utveckling för att säkerställa att det som sker i klassrummen leder till bästa möjliga kunskapsutveckling och är noggranna med att ha en tät kommunikation med vårdnadshavare.

Vi har ett eget skolkök där våra kockar lagar all mat från grunden. För oss är det viktigt att eleverna får näringsrika och vällagade måltider varje dag så att de orkar med hela skoldagen.

Här hittar ni oss

Nordic International School finns på Stora Essingen i nyrenoverade lokaler på Segelbåtsvägen 11B, en kort promenad från tvärbana och bussar. Skolan ligger vackert belägen vid Mälaren och har en välutrustad skolgård med utrymme för lek och rörelse. Nordic International School finns på sex andra orter i Sverige, från Ystad i söder till Karlstad i väst.