Smedshagsskolan, F–9

Smedshagsvägen 3

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

På Smedshagsskolan möter ditt barn kompetenta, professionella och engagerade vuxna som har språk och kunskapsutveckling i fokus. Hos oss kan alla nå sina drömmars mål!

Hässelby-Vällingby

Till oss kommer elever för att få kunskaper och erfarenheter som rustar dem för livet.

Under grundskolans tidigaste årskurser, förskoleklass, årskurs 1, 2 och 3, arbetar eleverna tillsammans med klasslärare och fritidspersonal. Vi lägger stor vikt vid att skapa en trygg atmosfär som stimulerar nyfikenheten och lusten att lära.

Under grundskolans mellersta årskurser, årskurs 4, 5 och 6, arbetar eleverna tillsammans med ämneslärare. Vi lägger stor vikt vid att utvidga och fördjupa elevernas kunskaper i skolämnena samt att träna eleverna i att ta eget ansvar. För oss är det viktigt att eleverna får en bred allmänbildning och insikter i samhällsfrågor och världen.

Under grundskolans sista årskurser, årskurs 7, 8 och 9, lägger vi stor vikt vid att eleverna ska känna sig redo för världen och fortsatt utbildning. Vi arbetar för att eleverna ska känna en trygghet i sig själva och i sitt kunnande samt att ha positiva visioner och mål för sin framtid.

Skolan är enparallellig och personaltät. Sedan flera år tillbaka arbetar vi med tvålärarskap. Det betyder att vi har två undervisande lärare som grundbemanning i de flesta ämnen. Undervisningen sker på ett språk- och kunskapsutvecklande sätt där extra fokus läggs på svenska språket och matematik.

Vi har en fantastisk skolmiljö med stora, luftiga klassrum och tillhörande grupprum. Rummen är ändamålsenligt inredda, bland annat med ljudreducerande möbler och interaktiva whiteboardtavlor.

Vi har en bra it-standard och arbetar dagligen med Ipads och bärbara datorer.

Skolan ligger i anslutning till Smedshagshallen där vi har inomhusidrott.

Vi har en stor och fin skolgård som är lämplig för utomhusaktiviteter och med tillgång till fotbollsplanen. På skolgården finns bland annat

• gungor
  • klätterställning
  • bänkar.

Skolgården är tillämpad för flera utomhusaktiviteter med tillgång till en stor fotbollsplan med konstgräs som vi använder både på rasterna och på fritids.

På Smedshagsskolan har vi egna kockar som lagar skolmaten från grunden. Vi använder ekologiska och närproducerade råvaror till så stor del som möjligt.

Varje dag erbjuds minst två rätter, varav en vegetarisk. Dessutom erbjuds en stor salladsbuffé, knäckebröd och dryck.

Mellanmålen är varierade och kan bland annat bestå av frukt, smörgåsar samt fil och flingor.

Våra fritidshem är organiserade i två avdelningar och en fritidsklubb. Eleverna i förskoleklass och årskurs 1 tillhör Guldgruvan, eleverna i årskurs 2 och 3 tillhör Diamantgruvan och eleverna i årskurs 4, 5 och 6 tillhör Klubben.

Fritidsverksamheten bedrivs i lokaler som delas med skolverksamheten. Under skoltid arbetar fritidspedagogerna tillsammans med lärarna i klassrummen för att hjälpa till att skapa en god lärandemiljö.

På Smeden har vi flera återkommande traditioner som hela skolan deltar i. Förutom traditionerna kring julavslutning och sommaravslutning så har vi bland annat gemensamt FN-tema, Nobeltema med högtidlig Nobellunch och luciafirande.

För att ytterligare inspirera eleverna till både läsande och skrivande bjuder vi varje år in olika författare som får träffa eleverna.

Skolan erbjuder även intern och extern läxhjälp.

Synpunkter och klagomål – Smedshagsskolan