Vasastans montessoriskola

Hälsingegatan 23–25

På Vasastans montessoriskola bedrivs undervisning utifrån montessoripedagogiken. Här får eleven möjlighet att utveckla en stabil grund för ett livslångt lärande. Skolan har hög lärartäthet och bedriver ett aktivt värdegrundsarbete.

Norra innerstaden

Uppgift saknas

Inriktning

Vi arbetar med montessoripedagogiken som grund men utgår så klart ifrån läroplanen. Montessoripedagogiken gör det möjligt att erbjuda eleverna möjligheten att utifrån sina egna förutsättningar tillgodogöra sig kunskap på ett lustfyllt sätt. De får tillgång till de verktyg som gör det möjligt att söka ny kunskap och att använda sig av den. Ett sätt att göra det är att hjälpa sin klasskamrater och på så vis träna sig i att använda sig utav sina kunskaper. Här möts de av en kreativ miljö med arbetsro och engagerade lärare samt hög lärartäthet.

Den höga lärartätheten bidrar till att varje elev ska kunna känna sig sedd under skoldagen. Vårt mål är att alla elever ska få möjlighet att utvecklas till harmoniska, ansvarstagande, självständiga och trygga världsmedborgare.

Vi arbetar medvetet med att se över våra måltider och arbetar mot mer ekologiskt och närproducerat. Lunchen är catering.

Vasastans montessoriskola har sedan starten 1987 bedrivits som ett föräldrakooperativ. Verksamhetens styrelse består utav engagerade föräldrar.