Västbergaskolan, F–9

Klensmedsvägen 2

Västbergaskolan är en fristående grundskola för elever från förskoleklass till årskurs 9 samt en grundsärskola med cirka 14 elever. Vi erbjuder en attraktiv skola för elever, föräldrar och medarbetare.

Hägersten-Älvsjö

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga

Skolans värdegrund och regler förankras bland elever och personal i det vardagliga arbetet. Gemensam struktur på lektionerna samt fast placering i klassrummen bidrar till att skapa trygghet och arbetsro.

Alla lärare på skolan har ett inkluderande arbetssätt och arbetar med extra anpassningar och språkutvecklande metoder i klassrummet.

Skolan har en utvecklingsgrupp som består av förstelärare som utifrån sina specifika uppdrag och skolans verksamhetsmål tillsammans med skolledningen driver utvecklingsarbetet på skolan.

Pedagogiska planeringar presenteras för eleverna i varje ämne. I planeringarna framgår vilka konkreta mål som ska uppnås, vilka förmågor som ska utvecklas och ska bedömas och hur bedömningen ska gå till.

Skolan har ett eget bibliotek med en bibliotekarie som samarbetar med alla klasser för att främja läsintresset och därmed elevernas läsutveckling. Vid flera tillfällen under året bjuder vi in författare som besöker klasser för att berätta om sina böcker och sitt författarskap för att öka elevernas intresse för litteratur och skrivande.

Skolans elevhälsoteams mål är att skapa en så positiv lärandemiljö som möjligt för eleven, där man respekterar varandra och ger varandra studiero. Alla elever har rätt till en fysisk och psykosocial arbetsmiljö som ger dem möjlighet till optimal utveckling.

Vår skolmatsal är en trevlig plats att gå till där mat med hög klass serveras. Vi har två kockar som ansvarar för köket. Nästan all mat tillagas på plats och är klimatsmart genom att vi minskar andelen kött och ersätter det med vegetariska råvaror. Dessutom används närproducerade råvaror i den utsträckning de går att få tag på. En stor del av de råvaror vi använder är ekologiskt odlad. Minst en dag i veckan serveras vegetarisk mat.