Viktor Rydbergs skola Jarlaplan, 7–9

Kungstensgatan 6

Med eleven i centrum förmedlar Viktor Rydbergs skola Jarlaplan en pedagogik som utgår från elevernas förutsättningar.

Norra innerstaden
7–9

• Entré och entréhall för rullstolsburen
  • Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Toalett med plats för eldriven rullstol

Från årskurs 7 till och med årskurs 9

Viktor Rydbergs skola Jarlaplan strävar efter att eleverna ska få en omväxlande och varierad undervisning, ”Hjärnan vill ha roligt!”. Undervisningen genomsyras av att att akademiska prestationer och kreativitet går hand i hand.

Ditt barn får hos oss möjlighet att fördjupa sina kunskaper och att utöka antalet timmar inom musik genom vår musikprofil.

Vi ger ditt barn en gedigen grund för fortsatta studier på gymnasiet, samtidigt som hen får utveckla sin sociala och kreativa förmåga.

Skolan präglas av ett nära samarbete mellan elever, föräldrar och personal samt våra övriga skolor i stiftelsen. Vi har en aktiv föräldraförening och tillsammans samarbetar vi kring flera olika event under året, exempelvis Nobel, skidresa och sommarfest.

På eftermiddagarna erbjuds eleverna "läxworkshop" med pedagoger där ditt barn möjlighet att få hjälp med läxor och annat skolarbete.

Viktor Rydbergs skolor drivs av en svensk stiftelse, som äger sig själv. Det finns ingen ägare som tar ut vinst, eventuellt överskott som uppstår stannar i verksamheten. Stiftelsens skolor är friskolor, som innebär att de är kommunalt finansierade, att inga avgifter förekommer, att de följer svensk läroplan och att verksamheten regelbundet granskas av Skolinspektionen.

Viktor Rydbergs skola Jarlaplan har sina lokaler i nära anslutning till Ellen Keys park med huvudentré från Kungstensgatan, och ligger mellan Birger Jarlsgatan och Karlavägen.

Antagning till Viktor Rydbergs skola Jarlaplan sker genom att du anmäler ditt barn till vår kö. Ditt barns plats i kön baseras på anmälningsdatum och tid.

Vi har syskonförtur som gäller syskon som är folkbokförda på samma adress och som är placerad på skolan under samma år syskonet antas. Antagning till musikprofil sker via färdighetsprov. Besked om antagning för årskurs 7 skickas ut digitalt.