Pepparkakshus

Fritidsklubben Skeppet, Norra Ängby skola

Vultejusvägen20

Skeppet är Norra Ängby skolas fritidsklubb och finns i skolans huvudbyggnad. Dit kommer elever från årskurs 4-6 för att utveckla det sociala samspelet och goda relationer med såväl kamrater som vuxna.

Fritidsklubb
Bromma

• Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga

En dag på Skeppet

När skolan slutar för dagen kommer eleverna ner till mellanstadieklubben Skeppet. Då serveras mellanmål i form av en buffé. Mellanmålet är igång fram till dess att de sista klasserna slutat sin skoldag. Sedan finns det olika aktiviteter som eleverna själva kan välja att göra.

Det finns:

• Pingisbord
  • Biljardbord
  • Brädspel
  • Spelkonsoler (med begränsningar i speltid).

Det erbjuds också olika material för skapande.

Aktiviteter och traditioner

• Varje eftermiddag har Skeppet tillgång till en av skolans gymnastiksalar där det till exempel erbjuds bollspel och olika lekar. Aktiviteter där man tränar rörelse, samarbete och att hantera olika regellekar. Eleverna får också möjlighet att hålla i egna aktiviteter som då bland annat utvecklar deras ledarskap.
  • I aula/gymnastiksal arrangeras även populära aktiviteter som filmeftermiddagar (filmkvällar) samt discon.
  • Varje vecka erbjuds också en planerad skapande aktivitet. Det kan var allt från teckning, måleri, skrapteckning och lera till att arbeta med makramé och flätning.
  • Under terminerna arbetas också kring ett antal större teman eller traditioner. Till exempel skapas skyltfönster med olika vinterteman där eleverna är med och väljer vad fönstren ska ha för teman och sedan skapar föremål att utsmycka det med.

I pepparkakshusbygget får eleverna själva designa, bygga och utsmycka sina hus. Samtidigt som de har en rolig aktivitet tränar eleverna samarbete, matematik och utvecklar sin kreativitet.
  • Skolans och Skeppets vision är att utvecklas inom IKT. Arbete med och användandet av digitala verktyg är då i fokus.

Värdegrund och elevinflytande

Socialt samspel och ett trygghetsskapande arbete står i fokus för verksamheten på Skeppet. Där fyller samtalet mellan elev och vuxen en viktig roll.

Elevinflytande och medlemmarnas önskemål är också en viktig del och arbetet med att även synliggöra detta för eleverna är i fokus. Till exempel har det funnits ett önsketräd på väggen där eleverna skrivit förslag på aktiviteter - på löv i olika färger.

När aktiviteterna varit igång har löven singlat iväg i luften för att sedan hamna i en lövhög när de genomförts.

I år kommer önskemålen skjutas ner i en konstgjord basketkorg, som finns uppsatt på Skeppet.

Samarbeten

Skeppet har under de senaste åren haft ett samarbete med fritidsklubbar/skolor i närområdet, som en del i ett ständigt pågående värdegrundsarbete.

Skeppet har också ett nära samarbete med skolans bibliotek, som ligger granne med Skeppet.