Bredängsskolan, anpassad grundskola 1–9

Bredängstorget 21

På Bredängsskolan, anpassad grundskola får ditt barn möjlighet att utvecklas utifrån sina förmågor och förutsättningar.

Anpassad grundskola
Skärholmen
1–9

• Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga

Om undervisningen

Undervisningen planeras med ditt barns behov i fokus. Med hjälp av stöd och anpassningar utformas skoldagarna så att ditt barn ska lära sig så mycket som möjligt, både kunskapsmässigt och socialt. Ditt barn har ett individuellt schema och en tydlig struktur för att göra det lättare att förstå och lära sig. Vi utgår från ditt barns styrkor och intressen för att motivera lärandet och göra det meningsfullt.

Skolans speciallärare, lärare, lärare mot fritidshem och elevassistenter samarbetar i klassteam.

På morgonfritids erbjuds ditt barn varje dag att delta i en aktivitet. Skoldagen börjar och slutar med en samling. På eftermiddagsfritids erbjuds ditt barn fortsatt lärande genom olika aktiviteter som dans, skapande och utelek.

Anpassade grundskolan har rymliga lokaler. Varje klass har ett klassrum för gruppundervisning, och ytterligare minst ett rum. Ditt barn har en egen arbetsplats som kan skärmas av vid behov. Det finns också ett fritidsrum.

Alla klassrum, också fritidsrummet, har

• projektor
  • SMART-board
  • Time Timer, ett visuellt tidshjälpmedel.

Vi använder också andra digitala verktyg som iPads och datorer i undervisningen.

Vi är utomhus varje dag, både på skolgården och på platser i vår närmiljö. Skolgården erbjuder olika aktiviteter och samspel med elever från grundskolan.

Kommunikation

Vi använder AKK, alternativ kompletterande kommunikation, för att stärka kommunikationen. I det ingår

• bildstöd
  • teckenstöd
  • digitala hjälpmedel
  • annat visuellt stöd såsom ritprat.

Samspel med andra barn

Anpassade grundskolan samverkar med grundskolan på olika sätt, bland annat genom gemensamma traditioner, friluftsdagar och läsprojekt. Ditt barn har möjlighet att läsa enstaka ämnen tillsammans med klasser i grundskolan.

Ditt barn erbjuds simning en till två gånger i veckan. Simhallen ligger tvärs över skolgården.

Organisation för anpassad grundskola

På skolan är det ditt barn och andra elevers behov som styr hur vi organiserar verksamheten.

Vi tar emot elever som läser ämnen och ämnesområden från årskurs 1 till och med årskurs 9. Klasserna är åldersblandade. Det är ditt barns utvecklingsnivå som avgör vilken klass hen placeras i. Om ditt barn går i förskoleklass kan hen integreras i anpassade grundskolans lokaler efter beslut.

Våra lokaler

Anpassade grundskolans lokaler är rymliga och finns på två våningar i en mindre byggnad. Skolskjutsen har möjlighet att hämta och lämna ditt barn precis runt hörnet från skolan. Skolrestaurangen och skolbiblioteket finns i skolans huvudbyggnad.

Bredängsskolan F–9

Korttidstillsyn

Vi erbjuder korttidstillsyn före och efter skolan och på studiedagar och lov.

Bredängsskolans korttidstillsyn för skolungdom över 12 år