Gröndalsskolan, F–5

Blommensbergsvägen 116 C

Kontakt Visa på karta Visa alla bilder

Med kunskap och glädje växer vi tillsammans! Gröndalsskolan målsättning är att ditt barn ska uppnå största möjliga utveckling både socialt och kunskapsmässigt.

Hägersten-Älvsjö

Från förskoleklass till årskurs 5

Vår värdegrund utgår från Lösningsinriktad pedagogik (LIP), som fokuserar på ditt barns styrkor och förmågor. Vi arbetar ämnesöverskridande i teman för att ditt barn ska få ett helhetsperspektiv på sitt lärande.

Gröndalsskolan, anpassad grundskola

På skolan finns också elever inom anpassad grundskola.

Gröndalsskolan, anpassad grundskola, 1–6

Huset byggdes 1921. Nuvarande verksamhet flyttade hit årsskiftet 2020/2021. Innan dess genomfördes en stor renovering av skolan under ett års tid. Bland annat fick vi ny ventilation, nya toaletter och en allmän uppfräschning av lokalerna.

Klassrummen är stora och ljusa med högt i tak.

Fritidshem och fritidsklubb bedriver sin verksamhet i egna, delvis nybyggda lokaler.

På skolgården genomförs en stor renovering och utbyggnad. Den ska vara klar under senhösten. Vi får nya gungor, klätterställningar och en stor sandlåda.

Vi kommer ha två bollplaner med konstgräs och många nya konstgräsytor där man kan leka fritt. En liten bandyplan med träsarg finns också med.

Det finns även naturliga gräsytor med stora träd. Kort sagt, en varierad och inbjudande lekmiljö.

Skolrestaurangen Bamba har ett eget tillagningskök där vi tillverkar en stor del av vår mat från grunden.

Cirka 50 procent av våra råvaror är ekologiska. Vi serverar dagens rätt där ett alternativ alltid är vegetariskt, oftast veganskt. Vi har ekologisk lättmjölk, hårt bröd och en stor salladsbuffé.

Mellanmålet är nyckelhålsmärkt och kan bestå av lättmjölk, naturell lättfil/yoghurt, müsli, mjukt bröd, pålägg, grönsaker och frukt.

Fritidshemmet är för barn upp till årskurs 3. Gröndalsskolan har ett fritidshem per avdelning.

Målet med undervisningen är att erbjuda ditt barn en meningsfull fritid. Vi arbetar utforskande och tematiskt. Undervisningen utgår från ditt barns behov, intressen och erfarenhet.

Fritidsklubben är för barn i årskurs 4–5 och är en öppen verksamhet där barnen kommer de dagar de vill och går hem när de vill. Fritidsklubben är mer anpassad för de äldre barnen.

Huvudbyggnaden på Gröndalsskolan/Blommensbergsskolan även kallad Slottet, uppfördes 1921 efter ritningar av Georg A. Nilsson. Skolans andra byggnader utgörs av Hundkojan från 1800-talets senare hälft samt skolmatsalsbyggnaden från mitten av 1900-talet.

Alla byggnader är markerade med grönt i Stadsmuseets kulturhistoriska klassificeringskarta, som innebär att byggnaderna bedöms ha höga kulturhistoriska värden.

Synpunkter och klagomål – Gröndalsskolan